19. oktober 2017

170 skoler er klar til at genplante planeten

20.000 børn deltager i Genplant Planeten 2017, hvor de vil plante 50.000 træer for et bedre klima.

Mere end 20.000 børn fra hele landet planter fra den 6.-10. november træer for et bedre klima, når Genplant Planeten 2017 skydes i gang.

50.000 træer bliver der i år sendt afsted til de 170 danske skoler og institutioner, der har sagt ja til at genplante planeten. Det er 15.000 træer mere end sidste år.

Du kan se alle de tilmeldte skoler på vores Danmarkskort. (Klik på "skoler 2017" i højre margin).

Hvorfor genplanter vi planeten?

Skovene har altid haft en enorm betydning for mennesket. De har igennem historien både beskyttet og gavnet os på et utal af måder – og fortsætter med at gøre det i dag.

Skoven har blandt andet en nøglerolle for klimaet, fordi træer ved deres fotosyntese kan optage CO2 fra luften og lagre CO2 som kulstof i træerne og i jordbunden.

Mindre CO2 er en af de vigtigste nøgler til et sundt klima på vores planet, og Genplant Planeten giver børn mulighed for selv at handle aktivt i kampen mod klimaforandringer. Det er vigtigt at give børn lyst til at være med til at udvikle verden i en mere bæredygtig retning.

Derfor er vi glade for at mange har valgt at bakke op om Genplant Planeten og være med til at gøre en forskel for vores klima.

Mandag den 6. november skydes årets plantninger i gang ved et arrangement på Grønnemoseskolen i Gladsaxe.

Materialer om træ, skov og klima

Alle de deltagende skoler har fået tilsendt undervisningsmaterialet ”Træets kredsløb og klimaet”, som består af et hæfte og en plakat.

Med hæftet kan skolerne forberede sig på deres træplantning og lære om, hvad skov og træ kan i en klimasammenhæng.

Du kan se og downloade hæftet sammen med andre materialer om skov, træ og klima på vores hjemmeside.

Støtte

Genplant Planeten er støttet økonomisk af Nordea-fonden, DONG, udlodningsmidler til friluftsliv, 15. Juni Fonden og Danske Planteskoler.

Sidste nyt

Viser  ud af