8. oktober 2014

Børn og unge skal tilbage til naturen

Nyt forskningsprojekt fra Syddansk Universitet vil afdække, hvorfor børn og unge ikke længere er aktive i naturen – og gøre noget ved det.
Pressemeddelelse fra Syddansk Universitet 26.09.2014

Et nyt forskningsprojekt fra Syddansk Universitet vil de næste fem år undersøge, hvorfor mange unge vælger naturen fra og komme med bud på, hvordan man får dem derud igen. For det er sundt at komme ud og røre sig, både for den fysiske sundhed og for udvikling af motorik, sociale kompetencer og identitet. Men måske skal naturen rettes lidt til for at virke appellerende på de unge?

- De fysiske rammer har betydning for naturoplevelsen og deltagelsen i idræts- og friluftsaktiviteter og vi ser, at det også er muligt at få naturoplevelser i anlagte faciliteter og miljøer, som for eksempel naturlegepladser, mountainbike-spor og strandparker, siger Søren Andkjær, der er lektor på Institut for Idræt og Biomekanik og leder af projektet.

Projektet er støttet af Nordea-fonden og Friluftsrådet med i alt 4,7 millioner kroner.

Første skridt i projektet for Søren Andkjær og forskerkollegerne bliver at kontakte en række skoler for at iværksætte en stor spørgeskemaundersøgelse om børn og unges vaner og holdninger til natur og friluftsliv.

- Projektet passer fint ind i tankerne bag den nye skolereform med mere bevægelse i hverdagen, og vi håber, skolerne, forældrene og de unge kan se værdien og perspektiverne i projektet og vil være med, siger Søren Andkjær.

Læs mere om projektet.

Sidste nyt