Affald i naturen

Her kan du læse lidt om menneskers affald i naturen.
Plastikglas på stranden

Smidt ud

Hvis du går en tur i naturen, kan du støde på affald, som mennesker har smidt. Det ligger især langs veje og bliver smidt ud af vinduet på biler, men du kan også finde affald langs stranden, i skoven, ved søen og mange andre steder. Problemet er, at affaldet kan blive liggende i lang tid. På tegningen kan du se, hvor lang tid:

Billede af forskelligt affald
Illustration: Eva Wulff

Hvor meget affald bliver der smidt i naturen om året ?

Der er ingen der ved, hvor meget affald folk smider i naturen her i Danmark hvert år. Der er nemlig ingen der samler de tal.

Danmarks Naturfredningsforening har en stor kampagne, hvor skoler over hele landet samler affald i naturen. I 2009 samlede de 197 tons affald. Men selv om skoleeleverne var flittige, samlede de slet ikke alt det affald, som ligger i vores natur.

Dåse

Du kan finde masser af dåser i vores natur. Men hvem skal samle dem op?
Foto: Malene Bendix.

Hvorfor er henkastet affald et problem?

Der er mange typer af affald - og mange grunde til at affald i naturen er et problem:

1) Grimt
Affald der bare er smidt, er grimt og træls at kigge på. Her har nogle kørt deres køkkenaffald ud i skoven.

Affald i skoven
Køkkenaffald i skoven. Hvor lækkert er det?

2) Farligt
Mange typer af affald er farligt for dyr:

Større dyr som hjorte, ræve og harer kan skære sig på ståltråd, glas og dåser.

dåse
Hvad sker der, hvis en hjort træder i sådan en dåse?
Foto: Malene Bendix.

Mindre dyr som mus og små rovdyr kan blive fanget i glas og flasker med madrester. De kravler ind for at finde noget at spise - og kommer aldrig ud igen.

Flaske med dyr
Flasker er farlige fælder. I flasken her fandt vi 3 døde mus og en masse små druknede insekter.
Foto: Malene Bendix.

Fugle kan komme til at sluge plastik, så der ligger stumper i deres maver, som ikke kan komme ud.

3) Forurener
Meget affald er giftigt for naturen. Batterier, mobiltelefoner, plastik indeholder tungmetaller og giftige stoffer.

Plastik
Det er ikke bare vitaminer der er i sådan en plastikting.

Hvad gør vi

Der er tre ting at gøre:
  • Tag skraldet med dig
    Tag altid dit eget affald med dig og smid det i en skraldespand.

• Tag på skraldetur
    Tag på skraldetur med en kæmpe skraldesæk - og saml skrald i naturen og langs vejen der hvor du bor. Om foråret før træerne får blade kan man se det meste.

• Sig det til andre
    Fortæl andre, at de skal smide deres skrald i skraldespanden.

Du kan selv læse mere om affald på www.affald.dk