Børn og Træer

Plant træer - og følg dem i n/t fra 1. til 6. klasse med udeundervisning tre-fire gange om året. Find Skoven i Skolens grundbog som 23 forløb, gratis pdf eller bog.

Plant træer - og lær natur/teknologi

Natur/teknologi i naturen

Børn og Træer er Skoven i Skolens grundbog til natur/teknologi i naturen. Materialet flytter en del af undervisningen ud i det fri og giver eleverne mulighed for at udforske skoven og træet. Grundiden er enkel: Eleverne planter et træ i 1. klasse og følger det gennem hele natur-teknik forløbet med undervisning ude tre-fire gange om året. Bøgerne kan også bruges uden træplantning.

Du kan finde Børn og Træer her i form af:

  • 23 kapitler lagt ud som selvstændige forløb
  • Bøger som gratis pdf-filer
  • Bøger på papir
bt-kap12_0.jpg
Temaer
Børn og Træer består af 23 kapitler, som behandler 23 centrale temaer i natur/teknologi. De kan bruges uafhængigt eller i sammenhæng. Du kan finde kapitlerne her som selvstændige forløb - med elevark som eleverne selv kan læse og kopiark til brug i klassen og i naturen.

For 1. - 3. klasse:

For 4. - 6. klasse
Natur/teknik + dansk og matematik i skoven
Børn og Træer tager udgangspunkt i skoven, men kommer bredt rundt om faget natur/teknologi. Samtidig inddrages dansk og matematik som værktøjsfag. Bøgerne indeholder et væld af ideer til en undervisning, der kobler inde og ude.
 
bt-kap17_0.jpg

Billige bøger - og gratis PDF

I 2012 overtog Skoven i Skolen restlageret af Børn og Træer-bøger fra Forlaget Alinea. Vi sælger bøgerne billigt, så længe lager haves. Se priser nedenfor. Oven i prisen skal lægges moms + porto + 100 kr. i ekspeditionsgebyr - for det tager tid at pakke og fakturere.
 
3 bøger
Børn og Træer består af:
    Begge elevbøger er flergangsbøger med viden formidlet for børn og fine tegninger. Bøgerne kan suppleres med materialer på www.skoven-i-skolen.dk.
     
    Priser
    • Lærervejledning: Pris 120 kr.
    • Elevbog for 1. - 3. klasse. Pris 30 kr.
    • Elevbog for 4. - 6. klasse. Pris 30 kr.
    • Oven i den samlede pris for bøgerne skal lægges 50 kr. i ekspedition + moms + porto.
    Bestilling
    Du kan bestille bøgerne på info@skoven-i-skolen.dk eller hos Skoven i Skolen, Amalievej 20, 1875 Frederiksberg C, Tlf.: 3324 4266. Husk ved bestilling at angive navn, adresse - og EAN nummer, hvis du bestiller fra en offentlig institution.

    bt-kap14_0.jpg
     

    Anmeldelse

    Børn og Træer blev anmeldt i marts 2007 i Folkeskolen. Du kan læse anmeldelsen her:
     
    Anmeldelse af Børn og Træer 1.-3.klasse og 4.-6. klasse
     
    Anmeldt af: Steen Ehlers for bladet "Folkeskolen" på www.folkeskolen.dk marts 2007
     
    I mange undervisningsmaterialer til natur/teknik er det ambitionen at dække et helt års undervisning med én og samme elevbog - der så også på hvert klassetrin præsenterer en bred vifte af fagets forskellige emner.
     
    I dette materiale er det et bærende princip, at eleverne faktisk kan beskæftige sig med samme overordnede tema en hel bog igennem og således komme i dybden gennem lang tids arbejde med "Børn og Træer".
     
    De to elevbøger er beregnet for 1.-3., henholdsvis 4.-6. klassetrin. Tegninger og fotos balancerer fint med den overskuelige tekst; indholdssiden byder på en sober behandling af mange emner, og der er som lovet i lærervejledningen noget (meget!) for både "hånd og ånd": Vi bruger træ, små dyr i skoven, træer og fugle, træer og fotosyntese - for blot at nævne nogle få overskrifter. Over hundrede kopiark tjener til uddybning af fagligheden, ligesom der på hver side i bøgerne er angivet en kode, så man på nettet kan søge endnu flere oplysninger.
     
    Det kribler - ikke bare i skovbunden, men formentlig også i fingrene på mange lærere, der nok har haft lysten og interessen, men måske ikke den faglige ballast til at gøre turen i skoven med ungerne til andet og mere end netop en skovtur. Det sidste skub kan den endnu tøvende få af en fyldig lærervejledning. Her kunne de indledende begrundelser for udeundervisning, med den ikke ualmindelige sammenblanding af "læringsstil" og "intelligens", sagtens have været udeladt. For dette materiale må da nærmest sælge sig selv?
     
    Om materialet 
    Forfatter: Malene Bendix, Arne Bjerrum og Steen Erik Nielsen
    Børn og træer 1.-3. klasse: 28 sider, 141,25 kroner. Klassesæt, 25 stk: 3.037,50 kroner Børn og træer 4.-6. klasse: 44 sider, 141,25 kroner. Klassesæt, 25 stk: 3.037,50 kroner Lærervejledning: 272 sider, 1.012,50 kroner
    Serie: Skoven i Skolen
    Forlag: Alinea

    bt-kap6_0.jpg

    Gratis træer

    Skoler kan kontakte Naturstyrelsens lokale enheder og høre om mulighederne for at få lov at plante træer i forbindelse med skovrejsning på Naturstyrelsens arealer. Det er forskelligt hvor meget skovrejsning, der finder sted i de forskellige enheder. Men spørg den lokale enhed om mulighederne for at finde træer, arealer til træplantning og evt. hjælp til plantning fra naturvejledere eller skovfogeder.
     
     
    Hvis I ønsker at plante på andre arealer, skal skolen selv få fat på træerne. Køb i en planteskole, få af kommunen - eller dyrk selv små træer fra frø. Det kan være, at Skoven i Skolen igen får mulighed for at dele træer ud i forbindelse med Genplant Planeten 2015, 16 og 17.
     
     bt-kap19_0.jpg
     

    Hvorfor planter vi træer

    Folketinget besluttede i 1989, at vi skal fordoble det danske skovareal fra cirka 11 til cirka 22 procent i løbet af en trægeneration. Årsagerne er mange - her er i kort form en række gode grunde:
    • Træer giver glæde, viden, sundhed og miljø til børn og voksne
    • Træer giver plads til mange forskellige dyr og planter
    • Træer beskytter grundvandet
    • Træer renser luften
    • Træer optager CO2 og modvirker klimaforandringer
    • Træer modvirker jorderosion
    • Træer giver træ til huse, møbler og papir
    • Træer giver brænde og varme
    • Træ er en CO2-neutral energikilde

    Hvem, hvad, hvor

    Fag:Natur/Teknik
    Klasse:0. - 3. klasse, 4. - 6. klasse
    Sted:Skov, By og kultur
    Årstid:Forår, Sommer, Efterår, Vinter

    Grej

    Bøger.

    Tid

    Børn og Træer kan bruges fra 1. - 6. klasse. Der er ideer til udeundervisning 3 - 4 gange om året.

    Undervisningsmål

    Fælles Mål i natur/teknik består bl.a. af Trinmål efter 2. klasse, 4. klasse...

    Fælles Mål i natur/teknik består bl.a. af Trinmål efter 2. klasse, 4. klasse og 6. klasse. Nedenstående matricer giver et overblik over hvilke Trinmål der arbejdes med i de 22 kapitler i Børn og Træer.

    Børn og Træer strækker sig over hele natur/teknikforløbet fra 1. klasse til 6. klasse. Hvert år arbejdes ude 3 – 4 gange.
     
    Dreng planter
     
    Hvad lærer man af at plante et træ - og følge det gennem 6 års natur-teknik i naturen, med ekskursioner ud i verden 3 - 4 gange om året? Foto: Malene Bendix.


    Trinmål efter 2. klasse

    X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
    (X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold
     
    Den nære omverden
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    1: Lær træerne
    at kende
    2: Plant et træ
    3: Træ-ernes
    frø og frugter
    4: Hold varmen
    i vinter-
    skoven
    5: Små dyr 
    i skoven
    6: Vi bruger 
    træ
    7: Bål, kniv
    og færdsel i skoven
    Sortere materialer
    og stoffer efter
    egne kriterier og
    enkle givne kriterier 
    X   X   X X X
    Demonstrere
    ændringer af s
    toffer og materialer,
    bl.a. smeltning og
    opløsning
          X   X X
    Beskrive
    lokalområdet
    for andre
    (X) (X) (X) (X) (X)   (X)
    Undersøge
    hverdags-
    fænomener,
    hverunder farver,
    lys og tyngdekraft
    X (X) X X     X
    Beskrive udvalgte
    dyr og planter
    X X X X X    
    Kende de natur-
    områder, hvor
    navngivne planter
    og dyr lever
    X X X X X   X
    Kende menneskets
    sanser
    X (X) (X) (X) (X) (X) (X)
    Undersøge enkle
    kropsfuntioner,
    hverunder
    bevægeapperatet
    X (X) (X) X (X) (X) (X)
    Give eksempler på
    forhold, der har
    betydning for
    deres egen
    sundhed, her-
    under søvn, mad
    og trivsel
    X   X X     X
    Anvende vigtige
    regler for god
    hygiejne
                 
    Kende forhold,
    der karakteri-
    serer de
    forskellige
    årstider
    X X X X X    
    Undersøge
    enkle forhold
    vedrørende
    vejret
    (X)* (X)* (X)* (X)* (X)*   (X)*
          
    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.
     
     
    Den fjerne omverden
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    1: Lær
    træerne
    at kende
    2: Plant et træ
    3: Træ-
    ernes
    frø og frugter
    4: Hold
    varmen
    i vinter-skoven
    5: Små
    dyr i skoven
    6: Vi
    bruger træ
    7: Bål, kniv
    og færdsel i skoven
    Fortælle,
    hvordan dyr
    præsenteres
    i medierne
          (X) (X)    
    Kende dyr
    og planter
    fra forskellige
    naturområder
    X X X X X   (X)
    Fortælle om
    årstider, sol
    og måne samt
    ændringer i
    længde på
    dag og nat
    (X) (X) (X) (X) (X)   (X)
     
         

    Menneskets samspil med naturen
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    1: Lær
    træerne
    at kende
    2: Plant et træ
    3: Træ-
    ernes
    frø og frugter
    4: Hold
    varmen
    i vinter-skoven
    5: Små
    dyr i skoven
    6: Vi
    bruger træ
    7: Bål, kniv
    og færdsel i
    skoven
    Tage hensyn
    til planter, dyr
    og natur og
    vise det
    gennem egen
    adfærd
    X X X X X   X
    Give eksempler
    på livsnødven-
    dige ressourcer,
    der indgår i
    deres dagligdag
      X   X   X X
    Fortælle om,
    hvordan
    samfundet
    håndterer
    nødvendige
    ressourcer,
    herunder
    vand og affald
              X  
     


    Arbejdsmåder og tankegange
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder der sætter dem i stand til at:
     
     
    1: Lær
    træerne
    at kende
    2: Plant et træ
    3: Træ-
    ernes
    frø og frugter
    4: Hold
    varmen
    i vinter-skoven
    5: Små
    dyr i skoven
    6: Vi
    bruger træ
    7: Bål, kniv
    og færdsel i
    skoven
    Stille enkle
    spørgsmål
    og forudsige
    forløb ud fra
    iagttagelser,
    oplevelser
    og mindre
    undersøgelser
    X X X X X X X
    Udføre enkle
    forsøg og
    eksperimenter
    i klassen,
    laboratoriet,
    naturen og
    lokalsamfundet
    X X X X X X X
    Beskrive enkle
    fænomener,
    bl.a. et frøs
    spiring og lys
    i en pære
    X X X X X X X
    Bygge enkle
    modeller af
    konkrete
    genstande
              X X
    Anvende
    enkelt udstyr,
    herunder
    termometer,
    lup og ketcher
    X* * X* X* X*   *
    Bruge værktøj
    som hammer og s
    kruetrækker
      X   X X X X
    Indsamle,
    ordne og
    kategorisere
    efter enkle
    iagttagelser
    X (X) X (X) X (X)  
    Kende vigtige
    navne og enkle
    grundlæggende
    faglige begreber 
    X X X X X X X
    Formidle egne
    resultater og
    erfaringer, bl.a.
    gennem tegning,
    fortælling og
    dramatisering
    X X X X X X X
    Indtaste og
    ordne enkle
    data
        X   X    

    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber. 
     
     

    Trinmål efter 4. klasse

    X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
    (X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold
     
     
    Den nære omverden
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    8: Dyr og
    dyrespor i
    skoven
    9: Lav papir
    10: Træernes
    blomster
    11: Træer,
    blade og
    mangfoldighed
    12: Fæld et træ
    og se på ved 
    13: Træer
    om vinteren 
    14: Se på blomster
    Ordne
    materialer
    og stoffer
    efter faglige
    kriterier
    X   X X X X X
    Beskrive
    fænomener
    som lys, lyd
    og bevægelse
    (X)   (X) (X) (X) (X) (X)
    Skelne mellem,
    om resultatet af
    en forandrings-
    proces er
    endelig eller
    reversibel
    (X) (X) (X) (X) X (X) (X)
    Beskrive hverdags-
    fænomener,
    herunder
    elektricitet og
    magnetisme
                 
    Redegøre for
    karakteristiske
    træk ved lokal-
    området, som
    det fremtræder
    i dag
    X   X X X X X
    Redegøre for,
    hvorledes lokal-
    området har
    ændret sig
          X      
    Beskrive planter
    og dyr samt
    deres levesteder
    X   X X X X X
    Redegøre for
    sammenhængen
    mellem planter
    og dyrs bygning,
    form, funktion
    og levested
    X   X X X X X
    Fortælle om
    menneskets sanser
    og kropsfunktioner,
    bl.a. åndedræt og
    fordøjelsessystem
    (X)       (X)    
    Beskrive enkle,
    vigtige regler
    for sund levevis
    (X)   (X) (X) (X) (X) (X)
    Bruge enkle
    fagudtryk i
    beskrivelsen af vejriagttagelser 
    (X)*   (X)* (X)* (X)* (X)* (X)*
    Anvende enkle
    måleinstrumenter
    til undersøgelse
    af vejret
    (X)*   (X)* (X)* (X)* (X)* (X)*
     
    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.
     
     
    Den fjerne omverden
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    8: Dyr og
    dyrespor i
    skoven
    9: Lav papir
    10: Træernes
    blomster
    11: Træer,
    blade og
    mangfoldighed
    12: Fæld et træ
    og se på ved 
    13: Træer
    om vinteren
    14: Se på blomster
    Beskrive
    menneskers
    levevilkår i
    andre kulturer
    set i forhold
    til egne leve-
    vilkår
                 
    Give eksempler
    på, hvordan
    naturkatastrofer
    indvirker på
    planter, dyr
    og menneskers
    levevilkår
          X      
    Give eksempler
    på, hvordan
    medier formidler
    viden om
    naturen
    (X)   (X) (X)   (X) (X)
    Beskrive dyr
    og planter fra
    forskellige
    naturområder
    X   X X X X X
    Give eksempler
    på menneskers
    levevilkår forskellige
    steder på jorden
                 
    Kende
    forskellige
    landskabstyper
    X   X X X X X
    Kende alment
    geografisk
    navnestof fra
    regioner og
    stater i vores
    egen del af
    verden
                 
    Kende
    geografiske
    forhold, der er
    karakteristiske
    for udvalgte
    regioner og s
    tater i vores
    egen verdensdel
                 
    Kende månens
    bevægelser
    omkring jorden
    og jordens
    bevægelse
    omkring solen
    og forbinde
    dette med
    oplevede
    dagligdags
    fænomener
    (X)   (X) (X) (X) (X) (X)
    Give eksempler på, hvordan organismer opfylder deres livsbetingelser forskellige steder på jorden X   X X X X X

     

    Menneskets samspil med naturen
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
     
     
    8: Dyr og
    dyrespor i
    skoven
    9: Lav papir
    10: Træernes
    blomster
    11: Træer,
    blade og
    mangfoldighed
    12: Fæld et træ
    og se på ved 
    13: Træer
    om vinteren
    14: Se på blomster
    Give eksempler
    på natur-
    anvendelse og
    naturbevarelse
    lokalt og globalt
          X X    
    Give eksempler
    på samfundets
    anvendelse og
    udnyttelse af
    teknik
      X   X X    
    Beskrive forskelle
    og ligheder på
    redskaber og
    apparaters
    udformning og
    anvendelse til
    forskellige tider
      X     X    
     
     
    Arbejdsmåder og tankegange
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    8: Dyr og
    dyrespor i
    skoven
    9: Lav papir
    10: Træernes
    blomster
    11: Træer,
    blade og
    mangfoldighed
    12: Fæld et træ
    og se på ved
    13: Træer
    om vinteren
    14: Se på blomster
    Stille spørgsmål
    og fremsætte
    hypoteser på
    baggrund af
    iagttagelser,
    oplevelser
    og mindre
    undersøgelser
    X X X X X X X
    Gennemføre og
    beskrive enkle
    undersøgelser
    og eksperimenter
    X X X X X X X
    Vælge mellem og
    arbejde med
    forskellige
    undersøgelses-
    metoder
    X   X X X X X
    Bygge modeller
    og enkle apparater
            X    
    Anvende udstyr,
    bl.a. kort og
    globus
    (X)   (X) (X) (X) (X) (X)
    Kategorisere
    resultater af
    undersøgelser
    X   X X   X X
    Benytte navne-
    stof, fagudtryk
    og enkelt fagsprog
    X X X X X X X
    Formidle egne
    undersøgelser
    og eksperimenter,
    bl.a. gennem
    tekst, grafisk
    fremstilling,
    foredrag og
    dramatisering
    X X X X X X X
    Opsamle og
    ordne enkle data
    og informationer
    X   X X   X X
     
     

    Trinmål efter 6. klasse

    X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
    (X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold
     
     
    Den nære omverden
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    15: Føde-
    kæder i
    skoven
    16: Træer
    og fugle
    17: Træer
    i kunst og
    eventyr
    18: Lev
    i skoven
    19: Træer
    og foto-
    syntese
    20: Design
    i træ
    21: Mere 
    skov i
    Danmark
    22: Plant
    træer for
    fremtiden
    23: Mål
    vejr
    Udvælge og anvende materialer og stoffer på baggrund af deres forskellige egenskaber som styrke, isolerings- eller ledningsevne       X   X      
    Give eksempler på, hvordan nye egenskaber fremkommer, når forskellige materialer og stoffer bruges sammen         X X      
    Beskrive og fremdrage sammenhænge i enkle produktions-processer fra hverdagen             X    
    Beskrive og fremdrage karakteristiske træk ved lokal-området og sammenligne med områder, der har en anden struktur X X   X     X X  
    Beskrive og redegøre for, på hvilken måde lokalområdet har ændret sig X X   X     X X X
    Komme med forslag til, hvorledes lokalområdet kan udvikle sig X X   X     X X  
    Beskrive sammenhænge mellem planter, dyr og deres levesteder, herunder fødekæder og økosystemer X X     X   X X X
    Sammenligne forskellige levesteder og forskellige planter og dyrs tilpasning X X     X   X X X
    Diskutere forskellen på det levende og det ikke-levende (X) (X)     (X)     (X) (X)
    Beskrive vigtige menneskelige organsystemer, herunder kredsløb og væsentlige faktorer, der påvirker disse, som kost og motion         (X)        
    Begrunde valg om forhold, der har betydning for egen sundhed         X        
    Sammenligne egne observationer med en vejrudsigt (X)* (X)*   (X)* (X)*       X
    Fortælle om fænomener, der knytter sig til de forskellige årstider (X) (X)   (X) (X)        
     
    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.
     
     
    Den fjerne omverden
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    15: Føde-
    kæder i
    skoven
    16: Træer
    og fugle
    17: Træer
    i kunst og
    eventyr
    18: Lev
    i skoven
    19: Træer
    og foto-
    syntese
    20: Design
    i træ
    21: Mere 
    skov i
    Danmark
    22: Plant
    træer for
    fremtiden
    23: Mål
    vejr
    Redegøre for karakteristiske træk ved regionale områder med udgangspunkt i egne forhold (X) (X) (X) (X)     X   X
    Redegøre for, hvorledes regionale områder har ændret sig (X) (X) (X) (X)     X   X
    Redegøre for årsager til naturkatastrofers opståen             X    
    Forholde sig til mediernes fremstilling om naturfaglige forhold ud fra egen viden X X     X   X X X
    Redegøre for, hvorledes naturkatastrofer indvirker på dyr og menneskers levevilkår (X) (X)     (X)   X    
    Beskrive forhold, der har betydning for dyr og planters tilpasning til forskellige levevilkår X X   X X   X X X
    Sammenligne og beskrive de forskelle i levevilkår, mennesker har forskellige steder på jorden                  
    Knytte sammenhænge mellem oplysninger fra tematiske kort og den virkelighed, de repræsenterer       X          
    Sammenholde viden om regionale og globale mønstre med viden om levevilkår for mennesker, dyr og planter             (X)    
    Kende alment geografisk navnestof fra regioner og stater i vores egen og andre verdensdele                  
    Sammenligne geografiske forhold, der er karakteristiske for udvalgte regioner og stater i vores egen og andre verdensdele             (X)    
    Kende hovedtræk af solsystemets opbygning og forbinde dette med dagslængde, årstider, klimaforskelle, tidevand                  
    Kende hovedtræk af jordens og livets udvikling                  
    Beskrive forhold, der har betydning for livets udvikling, herunder variationer og naturlig udvælgelse (X) (X)   (X) (X)   (X) (X) (X)
     

     
    Menneskets samspil med naturen
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    15: Føde-
    kæder i
    skoven
    16: Træer
    og fugle
    17: Træer
    i kunst og
    eventyr
    18: Lev
    i skoven
    19: Træer
    og foto-
    syntese
    20: Design
    i træ
    21: Mere 
    skov i
    Danmark
    22: Plant
    træer for
    fremtiden
    23: Mål
    vejr
    Kende til skrevne og uskrevne regler om at færdes sikkert og hensynsfuldt i naturen (X) (X)   (X) (X)        
    Redegøre for naturanvendelse og naturbevarelse lokalt og globalt og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil             X X  
    Redegøre for eksempler på ressourcer, der har betydning for planter, dyr og menneskers levevilkår X     X X   X X  
    Give eksempler på, hvordan samfundets brug af teknologi på et område kan skabe problemer på andre områder som vand/spildevand og energiforsyning/forurening (X)           X    
    Give eksempler på, hvordan ændringer i anvendelse af teknologi har indvirket på planter, dyr og menneskers levevilkår, herunder transport og landbrug             X    
    Kende til miljøproblemer lokalt og globalt samt give eksempler på, hvordan disse problemer kan løses. X           X    
     
     
    Arbejdsmåder og tankegange
     
    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
     
     
    15: Føde-
    kæder i
    skoven
    16: Træer
    og fugle
    17: Træer
    i kunst og
    eventyr
    18: Lev
    i skoven
    19: Træer
    og foto-
    syntese
    20: Design
    i træ
    21: Mere 
    skov i
    Danmark
    22: Plant
    træer for
    fremtiden
    23: Mål
    vejr
    Stille spørgsmål med udgangspunkt i egne ideer og fremsætte hypoteser som grundlag for undersøgelser X X X   X X X X X
    Planlægge og gennemføre enkle undersøgelser og eksperimenter af mere systematisk karakter X X     X   X X X
    Sammenligne undersøgelsesresultater og sammenfatte enkle generelle regler, bl.a. om opløsning, fordampning og magnetisme X X     X     X X
    Designe og bygge apparater og modeller efter egne ideer og redegøre for form, funktion og hensigt   (X)   (X)   X     (X)
    Vælge og benytte relevant udstyr X X   X X X   X X
    Bruge relevante hjælpemidler som mikroskop og indikatorer         X        

    Opsamle og formidle undersøgelser og eksperimenter
    X X X   X X X X X
    Benytte fagsprog og anvende abstrakte begreber X X X X X X X X X
    Formidle egne og andres undersøgelser og eksperimenter ved hjælp af relevante fremstillingsformer, bl.a. gennem tekst, grafisk fremstilling, foredrag og dramatisering X X X (X) X X X X X
    Give begrundede svar ved at sammenstille egne erfaringer og informationer andre steder fra X X     X X X   X
    Opsamle, ordne og formidle data og informationer X X X X X X X X X
     
     

    Kolofon

    Børn og Træer er skrevet af Malene Bendix, Arne Bjerrum og Steen Erik Nielsen. De er illustreret af Eva Wulff.

    Du kan bestille bøgerne på info@skoven-i-skolen.dk.

    Kommentarer