Blomme-chutney

Se her hvordan du laver chutney af blommer og mirabeller.
Mirabeller på et mirabelletræ.

Kort om blommer og chutney

Fra august til oktober bliver blommerne modne. De er lækre at plukke og spise lige fra træet - men nogle år er der så mange blommer, at det er fint at kunne gemme nogle af dem til vinter. Det kan du gøre ved at lave chutney.

Hvad er chutney?
Chutney er en indisk krydret marmelade, som man spiser til fx kød og risretter.

Om blommer
Der findes mange forskellige blommer. De blå sveskeblommer, røde Victoriablommer og gule Reine Claude blommer. Du kan bruge alle typer af blommer til denne chutney. Hvis du ikke har blommer, kan du bruge mirabeller.

Pluk eller saml blommer i en kurv og tag dem med hjem.
  • Skyl blommerne og skær dem midt over på langs - eller tryk dem på maven, så de flækker.
  • Tag stenene ud.
  • Vask og skræl dine æbler - og tag kernehuset ud.
  • Pil løg og skær dem små stykker.
  • Blend æbler og løg til en blød mos.
  • Bland mos og halve blommer med rosiner, sukker, eddike og krydderier - og hæld det hele i en gryde.
  • Kog din chutney i en time til den er jævn og fin.
  • Tilsæt Atamon.
  • Fyld den varme blommechutney på vaskede, skoldede glas - og spis dem til risret med pinde.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.