Brombær-syltetøj

Sådan laver du syltetøj af brombær.
Brombær smager dejligt - men de hiver i håret. Tegning: Eva Wulff.

Lidt om brombær

Brombær vokser vildt i skoven. De vokser også i skovbryn og hegn. En brombærbusk består af lange ranker med torne på. De kryber hen ad jorden og op ad levende og væltede træer og hegn - og ad hinanden. På den måde kan brombær danne store buske. De blomstrer smukt om sommeren, og sætter sorte blanke bær hen over efteråret.

Pluk brombær
I september og oktober er brombærrene modne – og så er det bare om at komme i skoven med plukkespanden. Brombær smager nemlig rigtig godt - både rå og som syltetøj. Men pas på når I plukker. Brombær-rankernes torne stikker noget så jævlans - og så hiver de i håret.

brombaer10_aug2008_0.JPG
En masse brombær som er plukket.
Foto: Malene Bendix.

• Find et brombærkrat, og pluk en masse modne bær.
  • Rens bærrene, og tag de umodne og dårlige bær fra.
  • Hæld dine brombær og citronsaften i en gryde, og varm dem forsigtigt op til de koger.
  • Kog bærrene 5 minutter, mens du rører forsigtigt i dem.
  • Tag gryden af ilden.
  • Hæld sukker og Atamon i, og rør det forsigtigt sammen.
  • Hæld det brombærsyltetøj du vil gemme i skoldede syltetøjsglas der er skyllet med Atamon, og luk låget med det samme.
  • Spis resten med dine venner - og få røde tænder.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.