Byg en sæbekassebil

Se her hvordan du bygger en helt klassisk sæbekassebil.
Kør ræs med en sæbekassebil.

Kort om sæbekassebiler

Byg en sæbekassebil I selv kan skubbe hinanden rundt i. Den er let at lave af gamle hjul og brædder, som du kan finde på genbrugspladsen, i en container eller i en garage. Det gør altså ikke noget at brædder og lægter ikke har præcis de tykkelser, som du kan se i listen nedenunder – den er bare vejledende.

Du skal bruge en del værktøj, så første gang du bygger en sæbekassebil er det en god ide at få hjælp af en voksen. Her får du en skitse til en sæbekassebil, som du selv kan digte videre på.

Hvis I bruger genbrugsbrædder, så tag allerførst gamle søm og skruer ud af træet. Alt det træ du bruger skal også slibes groft med sandpapir, så ingen får splinter i fingrene.

Sav ud
Nu skal du save alle træstykkerne til. Mål omhyggeligt op med tommestok og blyant. Sørg for at strege enderne af, så de er i vinkel.

Af brættet saver du:
  • 1 stykke på 130 cm. Det er vangen – det lange bræt som går hele vejen igennem bilen
  • 4 stykker på 40 cm
Af lægten saver du:
  • 2 stykker på 90 cm (sider)
  • 1 stykke på 40 cm (fodstøtte)

Sæt sammen
Start med at bygge bunden af sæbekassebilen. Det kan du gøre sådan her:
  • Læg bredder og lægter op på et gulv som på tegningen.
Sæbekassebil - bund 1
  • Læg tværbrædder på. Det første skal ligge 10 cm fra enden. Det andet skal ligge 30 cm fra enden.
Sæbekassebil - Bund 2
  • Du kan starte med at sætte tværbrædderne fast med 10 små søm (dykkere).

• Skru brædderne fast – enten med skuemaskine, eller bor for og sku med skruetrækker.
    Hvis du vil sømme brædderne sammen, så bøj sømmene omkring en skruetrækker og slå dem ind i brættet, så ingen stikker sig på dem.

Fodstøtte
Vend det hele rundt og sæt fodstøtten fast med skruer.

Sæbekassebil - Bund 3

Sæt styrebolten fast
Det forreste tværstykke er det du bruger til at styre. Derfor skal det kunne bevæge sig fra side til side. Bor et hul gennem tværstykket og vangen og sæt tværstykket fast foran med en bræddebolt og en møtrik. Mål præcist op med tommestok, vinkel og blyant. Kig på den forreste del af tegningen her:

• Først skal du bore et hul med et 10 mm bor nøjagtig midt i vangen – 15 cm fra forenden.
  • Så skal du bore et hul med et 10 mm bor nøjagtig midt i tværbrættet.
Stik brædde-bolten i ovenfra - og saml de to brædder med to spændeskiver imellem, som du ser det på tegningen nedenfor. Sæt den første møtrik på i og spænd til, så de to brædder bevæger sig lidt stramt i forhold til hinanden. Sæt den anden møtrik på - og spænd den sidste møtrik fast mod den første, mens du holder på den første med en svensknøgle. Så kan de ikke gå løse.

Styrebolt
Her kan du se, hvordan du samler styrebolten om ekstra spændeskiver,
som kan bevæge sig i forhold til hinanden.
Tegning: Eva Wulff.

Hjul på
Hjulene kan være nye – eller de kan stamme fra en gammel barnevogn, cykel eller andet. Du kan både bruge hjul med korte aksler, som skal sættes fast 4 steder – eller hjul som sidder to og to sammen på lange aksler.

Sæt hjulene fast på vognen bagest og på tværbrættet forrest ved at skrue akslerne fast med rørbeslag. Vær præcis, mål, brug vinklen og streg op – så hjulene kommer til at sidde vinkelret på vognen.

Styresnor
Nu mangler du bare en styresnor. Sæt to øskner fast – en i hver side, cirka 2 cm inde på brættet (se tegning). Du skal nok bore for med et smallere bor, for at få øsknerne skruet i. Din styresnor skal være cirka 250 cm. Bind den fast i øsknerne.

Sæbekassebil - Styretøj

Sæde af kasse
Du kan fint køre i din sæbekassebil nu. Men du kan også give den et bedre sæde. I gamle dage fik man sæbe i trækasser – og de trækasser kunne man bruge til at lave sæde af – det er faktisk derfor at en sæbekassebil hedder en sæbekassebil. Du kan lave et sæde af en anden trækasse og skrue på, som du kan se det på tegningen allerøverst. Eller du kan bygge et sæde, som du selv vil. Du kan også hamre et stykke soveunderlag på.

Bremse
Sæt evt. en bremse fast på vangen med en kraftig skrue. Bremsen er et smalt bræt, som du kan træde ned mod jorden med hælen, når der kommer for meget fart på.

Pynt og lir
Nu er der alle muligheder i verden for at slibe, pudse, male og forfine din sæbekassebil. Lygter, reflekser, forkromet kofanger, flammer på siderne, lyserøde elefanter… Men det kan du selv finde på.

Ud at køre
Så er du køreklar. Få fat på nogle kammerater, så I kan skiftes til at skubbe hinanden. Hvis der er flere som bygger sæbekassebiler, så I kan køre ræs, tage tid og måle hvor hurtige I er.

God tur!

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.