Fugleæg

Lav en samling af klækkede æggeskaller
æggeskal fra et solsorteæg. Foto: Malene Bendix

Kort om æggeskaller

Saml æggeskaller
I Danmark må man ikke samle æg fra vilde fugle, men om foråret og sommeren kan du være heldig at finde halve æggeskaller på jorden, fra fugleunger som er klækket. Du kan lave en samling af klækkede æggeskaller – evt. sammen med de andre i klassen.

Hvorfor ligger æggeskallerne på jorden?
Når et æg er klækket i reden, og fugleungen er kommet ud, så tager de voksne fugle æggeskallerne i næbbet, den ene oveni den anden, og flyver skallerne et stykke væk før de slipper dem. Hvis de bare dumpede æggeskallerne ud over redekanten, ville rovdyr alt for let kunne se, hvor reden er.

Du kan finde æggeskallerne på jorden – og de er tit flotte. Hver fugleart har æg med en speciel farve, form og mønster.

Her er de lyseblå æggeskaller fra sangdroslens æg. Som du kan se har forældrefuglen stablet æggeskallerne oveni hinanden før den fløj dem væk. Foto: Malene Bendix.

En æggeskal på jorden kan også være blevet spist af et rovdyr – men det er en mere sørgelig historie.

Kort om fugleæg
Du kender et hønseæg. Der er skal, blomme og hvide og hvis ægget er befrugtet kan du finde et lillebitte prik, som er starten på det lille fuglefoster. Det lille foster vokser inde i ægget – og lever af æggeblommen og æggehvide. Fuglenes æg har en kalkholdig skal, som er gennemtrængelig for ilt, CO2 og andre gasser. Fugleungen kan altså ligge og vokse i en lille, afgrænset oval verden – og trække vejret. Læs mere om fugleæg i Leksikon.

Lav en samling
Få fat på en æske med låg – det kan f.eks. være en skotøjsæske. Læg vat ned i bunden af æsken.

Fra nu af kan du kigge efter klækkede æggeskaller hver gang du er ude i naturen eller i en have. Når du finder nogle, så tag dem med hjem – forsigtig, så de ikke går i stykker. Læg dem i vattet i skotøjsæsken. Nu har du starten på en samling af klækkede æggeskaller.

Solsorteæg. Er det klækket almindeligt - eller spist af et rovdyr? Se nedenfor. Foto: Malene Bendix.

Spist eller klækket

Undersøg dine æggeskaller. Du kan se efter flere ting:

a. Hvilken fugl stammer ægget fra?
I en fuglebog (f.eks. "Havens Fugle" (Politiken)) kan du se hvordan de forskellige fugles æg ser ud. Skriv fuglens navn på et lille kort og læg det ned i æsken vsa. æggeskallen. Du kan også tegne fuglen på kortet.

b. Er ægget blevet klækket – eller er det blevet ædt af et rovdyr?

Klækket æg:
Et klækket æg er tit delt midt over. Det skyldes den måde fugleungen kommer ud af ægget. Forestil dig, at du er en fugleunge, som ligger i et æg og er klar til at komme ud - men der er æggeskal hele vejen rundt om dig. Hvad gør du? Du bruger bare din æg-tand. Det er en lille hård hornspids som sidder på lige over spidsen af dit næb. Med æg-tanden hakker og borer du en lille revne hele vejen rundt om ægget, på tværs. Indefra altså. Fugleungen ligger med hovedet i den tykke ende af ægget, så revnen vil ofte være tættest på den ende.

Spist æg:
Hvis ægget er blevet spist af en anden fugl – f.eks. en kragefugl eller en måge – så vil der være hakket hul i siden af det.

Husskaden er en småfuglenes fjender, fordi den stjæler deres æg. Foto: Morten DD. Hansen, Naturhistorisk Museum, Århus.

Hvis ægget er blevet spist af et lille rov-pattedyr, som f.eks. en ilder, en mår eller lignende, så vil du nogen gange kunne se huller efter rovdyrets hjørnetænder.

Skovmåren er et af de rovdyr, som stjæler fuglæg. Foto: www.NaturGrafik.dk.

Noter
Skriv det du har fundet ud af på den lille seddel – og læg den ned i skotøjsæsken vsa. æggeskallen.

Samling
Stille og roligt kan du bygge din samling af æggeskaller op – og få viden om fugle og deres æg.

Husk husk husk
  • Husk at du ALDRIG må tage hele æg fra en rede. Det er strengt forbudt, fordi det skader fuglene.
  • Husk at vaske dine hænder med vand og sæbe, når du har rørt ved æg.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.