Geocaching i byen

Her kan du finde ideer til, hvordan du kan arbejde ude i byens rum med geocaching og smartphones i danskundervisningen i både indskoling, mellemtrin og udskoling.
Kort over geocacher i danmark anno 2012

Formålet med forløbet er:
  • at skabe en meningsfuld sammenhæng mellem det levende byrum, den mobile teknologi - og så at give drengene et formål med noget så mondænt som at gå en tur.

Sådan gør I

Her er ideer til arbejde med geocaches, som allerede er lagt ud - for de små, mellemtrin og udskoling.

Indskoling
For indskolingen kan jagten på geocachen kombineres med en jagt på ord i bybilledet – skriv alle de navneord, stedord og tillægsord ned, som du finder undervejs. Gå på jagt efter ordlyden på tilbudsskilte eller slogans.

Mellemtrin
For mellemtrinnet kan gåturen og oplevelsen være en øvelse i sagprosagenren ”reportage”, det kan være mere frit som en dagbogsside eller et digt, eller det kan være starten på et forløb om essaygenren – tænkeskrivning om ”genopdagelsen af min by”, ”i andres fodspor” eller ”gys i gågaden”.

Udskoling
For udskolingen kan en opgave i modtagerrettet kommunikation være oplagt. Bed eleverne om at vælge en geocache i nærheden, som de skal prøve at finde. Fortæl dem derefter, at de nu skal skrive en ”turisttekst” for det lokale turistbureau, hvor de beskriver de positive ting de møder undervejs – og også en lille faktboks om selve stedet hvor de finder geocachen. Prøv evt. at lokke dem til at få interviewet folk undervejs med gode spørgsmål, som de kan bruge som ”vox-pop” citater i deres brochure. Det kan også være en god start på et forløb om byen som sted, tænk evt. forfatterskab og Dan Turéll eller byen før og nu (de ældre tekster).

Læg selv geocaches ud
Har man mod på det, så kan det også være sjovt for skolen at oprette en bruger og selv udlægge geocaches. I skolesammenhæng er almene quizzer og fagspecifikke faktaspørgsmål ofte benyttet, men det kan også være fin PR for den lokale skole – der er flere geocachere derude end man tror. Men det er en rigtig god idé at læse reglerne for placering GRUNDIGT, samt have en præcis GPS. Og gå med eleverne hvis de skal placere geocacher – de har en tendens til at lægge dem uheldige steder ;-)

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.