Hyldeblomst-marmelade

Resterne fra Hyldeblomstsaft-produktionen kan bruges til en rigtig god marmelade. Her er opskriften.
Hyldeblomster Foto: Malene Bendix

Lidt om hyldeblomstmarmelade

Hvis du laver hyldeblomstsaft, så lad være med at smide resterne fra produktionen ud. De kan nemlig bruges til en rigtig god marmelade.

• Blend  massen af hyldeblomster, citronskal og frugtkødet groft.
  • Vej massen tilsæt lige så meget rørsukker.
  • Giv marmeladen et kort opkog så sukkeret bliver opløst og fyld det på glas.
Tip!
Hvis du har fået lavet mere end du kan nå at spise, så kan du evt. lægge en portion i fryseren.

Uden sukker
Her er et postkort med en god ide - hvis man gerne vil undgå sukker:

Kære Skoven i Skolen
Hold da op, hvor blev der en dejlig marmelade af "skraldet" fra hyldeblomstsaften.

Jeg er diabetiker og har derfor udskiftet sukkerert med flydende sødemiddel i fremstillingen af saften.
Da jeg skulle lave marmeladen tilsatte jeg Grøn Melatin. Derfor skulle jeg ikke tilsætte mere sukker. Det var måske en idé til overvægtige.

Mange hilsner Lisbeth

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.