Kød på stegepinde

Sådan laver du stegepinde med lam, kalv eller oksekød.
Kød på stegepinde. Tegning: Eva Wulff

Lidt om grilspyd

Stegepinde er små spyd af metal eller træ. Kød og grønsager sættes på spyddet og steges på en rist over et godt glødebål.

Du kan snitte dine egne stegepinde af friske grene fra hassel. Skær dig en tynd pind på 20 - 30 centimeter, og snit den spids i begge ender. På stegepinden kan du spidde kød og grønsager i en lang række. Det hele ristes over bål til kødet er mørt.

PICT1889_0.JPG
Børn fra Osted Friskole steger kød på pinde.
Foto: Malene Bendix.

• Skær kød og grønsager i stykker der passer til stegepinden. Sæt dem skiftevis på så spyddet bliver flot.
  • Læg stegepindene på risten over bålet, og lad dem stege cirka 10 minutter til kødet er brunt.
  • Vend stegepinden, og giv det cirka 10 minutter på den anden siden.
  • Drej stegepinden rundt så kødet bliver gennemstegt på alle sider, og grønsagerne bliver møre.
  • Drys salt på - og spis med stor fornøjelse og brød eller kartofler til.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.