Lydkort

Tegn eller skriv skovens og naturens lyde ind på et kort.

Tegn de lyde der omgiver dig.

Formål

  • at lytte,
  • at blive opmærksom på lyde og sætte ord på dem,
  • at træne koncentrationsevnen,
  • at få en god oplevelse af fred og ro i skoven.
     

Forberedelse

Et godt sted
Find et sted i skoven langt væk fra motorvejen. Det kan også være et andet dejligt sted i naturen - i et heg, ved en å, et hav - eller i en park i byen.
 

Sådan gør du

Stilleleg
Aftal med eleverne, at det fra nu af er strengt forbudt at sige noget. Alle skal finde sig et sted i skoven, hvor de kan sidde helt alene, langt væk fra de andre (så langt at de ikke kan snakke sammen).

Lyt og tegn lydkort
Når eleverne har fundet et godt sted sætter de sig ned og tager deres papirark frem. Midt på arket sætter de et kryds – det markere det sted de selv sidder. Så lukker de øjnene og lytter grundigt til lydene omkring sig. Når de har fundet en god lyd, laver de med hånden ‘parabol-øre’ ligesom ræven. Den drejer sine store ører, for at finde ud af hvor lyden kommer fra. Når eleverne har fanget, hvilken retning lyden kommer fra, skal de tegne og skrive (hvis de kan) lyden ind på kortet i den rigtige retning i forhold til det sted, de selv sidder.  

Eleverne kan også kortlægge lydene helt tæt på (dunk dunk et hjerte), fjernere fra (raslen i løvet, et fugleskrig) og langt væk (en jetjager højt på himlen).

Eleverne får lov at sidde og tegne/notere lyde så længe, du fornemmer de kan koncentrere sig. 10 minutter er minimum, og efter min erfaring må det gerne vare længere.

Samling
På et tidspunkt kalder du eleverne sammen, og beder dem sammenligne deres lydkort med de andres – helst med dem der har siddet i nærheden. Det giver altid anledning til en del diskussion om, hvad det var man kunne høre. Du kan snakke med dem om skovens lyde (se baggrund) – og til sidst styre diskussionen hen på værdien af, at der er ro og fred i skoven.
 

Baggrund

Om at sidde stille alene i naturen
Det er sjældent at travle børn får anledning til at sidde helt stille i lang tid og koncentrere sig om lydene omkring dem. I starten lægger de mærke til de markante lyde som fuglesang, en motorsav, biler osv. Efter en tid begynder de at lægge mærke til vindens raslen i bladene, myrernes puslen i skovbunden osv.

Hvem, hvad, hvor

Fag:Dansk
Klasse:0. - 3. klasse
Sted:Skov, Sø og å, Kyst og hav, Åbent land
Årstid:Forår, Sommer, Efterår, Vinter

Grej

For hver elev:

  • Et stykke papir og et skriveunderlag – eller et stykke stift papir. Det er lettere end at slæbe et helt klassesæt af skriveunderlag med ud i skoven.
  • Blyanter
  • Evt. et siddeunderlag, hvis der er fugtigt i skovbunden. I kan lave jeres eget af en plasticpose med en avis i.

Tid

½ time - aktiviteten kan kombineres med andre sanseaktiviteter.

Undervisningsmål

Relaterede Fælles Mål for Dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål e...

Relaterede Fælles Mål for Dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.

Kolofon

Forfatter: Jens Frydendal, Naturskolen ved Hald.
Redaktør: Malene Bendix.
Tegner: Eva Wulff

Kommentarer