Natur-collage-relief

Lav hver en æske med naturcollage i bunden - og sæt dem sammen til et klasserelief.
Natur-collage-relief.

Kort om forløbet

Hver elev laver en æske med en collage af naturbilleder og ting fra skoven. Alle æskerne sætters sammen til et stort fælles relief. Forløbet kan bruges i mange andre natur- og kulturtyper.

• at eleverne udtrykker sig i en billedcollag,
  • at eleverne arbejder med rumlige former,
  • at eleverne samarbejder,
  • at eleverne eksperimentere med form, farve og komposition,
  • at eleverne lærer at kombinerer rumlige og plane materialer.

Æsker
Eleverne samler æsker i forskellige størrelser på skolen og hjemme. Æskerne må ikke være mindre end en husholdningsæske med tændstikker – og de må ikke være større end en almindelig skotøjsæske. Der skal indsamles mindst to æsker til hver elev. Den ene æske skal være så stor, at den kan rumme de ting som eleverne samler ind i skoven.

Naturbilleder
Der indsamles også naturbilleder fra blade, magasiner, bøger, fotografier m.m. til collagearbejdet.

Forbered klassen
Snak med eleverne om hvad æskerne kan indeholde af ting, for at æsken kan blive en spændende oplevelse at kigge ind i.

Ideen er at sætte collager af naturbilleder op på bagvæggen og siderne af den store æskens inderside. Derefter lægger, hænger og klistrer I ting som børnene selv har fundet ude i skove, ind i æsken. Vær opmærksom på, at tingene ikke må være større, end de kan være inde i æsken. Børnene må gerne forme de ting de har fundet om til dyr, mennesker, fantasiting. De kan også lade dem være, som de var, da de fandt dem ude i skoven.

Samle ting
Ude i skoven finder du et godt område. Send eleverne af sted i små grupper og bed dem om at samle små ting fra skoven i hver sin plasticpose. De må samle alt hvad de kan finde – f.eks. små sten, døde insekter, mos, små pinde, frøkapsler o.l. som de finder på jorden. De må ikke plukke/ knække grene af træerne. Eleverne kan have deres egne æsker med ud i skoven, så de kan undersøge, om de ting de samler kan være i æsken.

Samling
Efter et stykke tid samler du eleverne i en rundkreds. En efter en viser de noget af det, de har fundet. De fortæller lidt om tingene og hvor de har fundet dem. Under et træ. Ovenpå en sten. Under en gren osv. Der tales om hvordan de ser ud m.h.t. form, farve og hvilken funktion det har i skoven, fx om skovens dyr spiser det/kan gemme sig i det o.l. Hvis det er muligt kan I sætte navn på nogle af tingene med bestemmelsesnøglen. Efter denne snak får eleverne endnu et stykke tid til at samle materialer et andet sted i skoven – før I tager tilbage.

Relieffer på skolen
På skolen fremstiller I relieffet. Det foregår således:

1. Først klipper I alt det naturbilledmateriale, som eleverne skal bruge ud.
  2. Materialet lægges op på bordet på den måde det skal sidde i collagen. Derpå klistrer I det ind i æsken.
    I kan evt. klippe et par stykker papir i samme størrelse som æskens indvendige bund og sider, og fremstille collagen på papiret, inden I sætter det ind i æsken.
  3. De materialer I har fundet i skoven skal bearbejdes og tilpasses til æsken. I kan klippe eller skære dem til, lægge farver på dem, lime dem sammen o.l.
  4. Derpå sætter og klistrer og hænger I tingene fra skoven ind i æsken, så de fremstår som en helhed sammen med collagen.
  5. De små æsker som ikke indeholder ting, skal bruges omvendt. Dem maler I i bunden og på ydersiderne med temperafarve/ akrylmaling.
  6. Alle æskerne sættes nu op på en bundplade – så tæt som muligt.
  7. Tilpas bundpladen og sæt en høj rammekant der kan holde på æskerne udenom.
  8. Lim alle æskerne fast. De æsker der er malet i bunden skal have bundsiden opad!
  9. Relieffet hænges op i klassen.
  10. Eleverne retter på tingene i deres æske, så de ligger/sidder, som de skal.

Fernisering
I kan afslutte med en fernisering i klassen, hvor relieffet afsløres og eleverne fortæller om deres æsker.

Collage
Forløbet kræver at eleverne får en lille indføring i, hvad en collage er, samt hvorledes de opnår at alle æskerne bliver til et samlet relief.

Eleverne skal i første omgang lave plane collager i deres æsker. De anvender billeder fra naturen, som de klipper ud og klistrer op i de ønskede kompositioner. Her er et eksempel:

border=0

Collagen udvides med plane ting fra naturen, som klistres ind. I collagearbejder kan man anvende alle mulige former for materialer, alt efter hvad I ønsker at udtrykke med collagen.

Collage betyder opklæbning på fransk. En collage består af forskellige stykke materiale fx avisstumper, etiketter, tapetstykker, fotografier, stofstykker, som fastsættes på et stykke papir, lærred, træplade e.l., til et billede.

Collageteknikken blev meget anvendt af Kubisterne fx Picasso. Se Picasso's collagebilleder på nettet fx 'Still Life with Chair Caning' (1912), eller 'Guitar and Tassel in a Café (1913). Læs også mere om collageteknik på internettet.

I kan også lave collager på computeren.

Relief
Relief betyder et billede, ornament e.l., som står ophøjet på en evt. flad baggrund. Her bliver det æskerne, sammen med deres indhold, som sammen giver reliefvirkningen.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.