Skovturen - en skovmusical

En musical om skovens væsner, der kan opføres i skoven.
Fredagsvalg i Bidstrup Skovene. Foto: Malene Bendix.

At eleverne:

• oplever naturens væsen i skoven – gennem en musical,
  • opøver og udvikler sammenhæng mellem stemme og krop,
  • opøver og udvikler rytmisk og kropslig udtryksfærdighed og – sikkerhed.

Et større musik-projekt
Ideen er at flytte musikundervisningen ud i skoven, og henlede børnenes opmærksomhed på skoven og dens væsener. Forløbet ville passe godt til en tema- eller emneuge, men kan også gennemføres som ren musikundervisning. Der kan være en eller flere klasser om projektet – fra 20 til 100 børn.

Skovturen
Lærerens forberedelse er at sætte sig grundigt ind i "Skovturen" af Inger Ubbesen, udgivet på Folkeskolens Musiklærerforenings Forlag. Hvis din skole abonnerer på B-serien fra forlaget findes hæftet allerede på skolen. Du kan få informationer om forlaget på deres hjemmeside www.dansksang.dk , og her kan du i øvrigt også se omtale af – og bestille materialet. Du kan også rette telefonisk henvendelse på Tlf. 97129452.

Vejledning og anvisninger om indstudering, rekvisitter m.m. er beskrevet i "Skovturen"

Jeg har forsøgt at lave en meget enkel og fleksibel ramme, som

• giver plads til de forskellige børnetyper vi kender
  • giver børn og lærere mulighed for at præge og tilvirke indslagene

Sange og danse
Indholdsmæssigt er der tale om enkle sange med mange gentagelser, som børnene hurtigt lærer. Dansene er også simple og lette, og det er oplagt at bygge videre på dem.

Introduktion
Start med at fortælle børnene historien, og lær dem introduktionssangen med dans. Gennemgå dernæst hver gruppe for sig så hele klassen prøver at være træer, stentrolde, skovsvin og alfer. Først når man har prøvet hvad noget indebærer er man i stand til at vælge. Når børnene har valgt sig ind i en gruppe, øver og finpudser I.

Om musicalen
"Skovturen" handler om forskellige væsner i skoven. Den indledes med en rammehistorie, som skitserer problematikken og universet. I musicalen optræder fire grupper af væsner. Børnene deles ind i disse fire grupper.

• Træerne er de rå soldateragtige drenge der gerne vil prøve kræfter og slås. Vi oplever hvordan grantræerne og løvtræerne mundhugges og kæmper om, hvem der er stærkest gennem en kampdans og en rap. De finder heldigvis ud af, at når de står sammen er de allerstærkest.
  • Stentroldene er de små pus, der gerne vil lege og klatre i træer. De passer på skoven og straffer dem der laver svineri. De kan fremtrylle regnvejr. De danser og synger en sang.
  • Skovsvinene er de børn der gerne vil klæde sig ud og lave skuespil. Vi ser hvordan skovsvinene kommer ud i skoven med deres madpakker, flasker, parasoller og tæpper osv. Der sker underlige ting og sager under deres besøg i skoven, og efterhånden har de lavet så meget svineri at stentroldene straffer dem ved at lave regnvejr.
  • Alferne er de yndefulde og prinsesseagtige piger og drenge. Alferne kan ikke lide ufred, og de gør alt for at skabe god stemning. Således åbner de skovsvinenes øjne for det svineri de har lavet, så skovsvinene rydder op efter sig – herefter stopper regnvejret. Stykket slutter med alle synger med på alfernes sang om hvor underfuld og dyrebar skoven er - med en opfordring om at værne om naturen.

Der er bevidst tænkt udenom brug af elektriske instrumenter – en guitar og en tromme er hvad man behøver.

Naturoplevelse
Hensigten med "Skovturen" er at lade børnene opleve naturen i naturen. Ud over de musikalske, personlige og sociale dimensioner materialet indeholder, henledes børnenes opmærksomhed på, hvordan vi passer på naturen – eller hvordan vi måske netop ikke gør det.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.