Træn tabeller og remser i naturen

Træn tabeller i naturen - eller tyske forholdsord, staveord, salmevers og gode remser.
Udeskolebørn fra Ølsted Sogneskole midt i danseleg. Foto: Pia Haagensen.

Kort om forløbet

Denne øvelse kan bruges i mange fag og på forskellige niveauer til alt, som kan læres udenad. Det kan være tabeller, alfabeter, remser, tyske forholdsord, staveord, salmevers. Øvelsen er afprøvet til at øve gangetabeller i 2.A på Stilllinge skole i Slagelse.

En sjov måde at træne og lære tabeller, tyske remser, staveord og anden remsetræning.

Før aktiviteten
Del eleverne ind i grupper af ca 3 elever, der skal hjælpe hinanden. Gennemgå reglerne inden start, så alle ved, hvad det går ud på. Alle hold får udleveret en skridttæller, som skal gå på omgang på holdet.

Regler
Alle på holdet skal med rundt hver gang. Alle deltager i opgaveløsning. (Snyd kan medføre diskvalificering af holdet)

Selve aktiviteten
Alle grupper starter samtidig på den første store rute. Eleverne får besked på, hvad de skal øve sig på, mens de går eller løber. Det kunne fx være 3-tabellen. De kan trampe den: Tre, seks, ni, tolv... derudaf.

Efterhånden som grupperne kommer igennem ruten første gang, får de udleveret første opgave. Det kan være 10 opgaver, hvor de skal bruge 3-tabellen. Gruppen løser opgaven i fællesskab. Når de er færdige, retter læreren opgaverne, mens eleverne kigger med. Hvis der er fejl, skal hele holdet løbe en strafrunde på den lille bane, for hver fejl de har lavet.

Efter det får gruppen den næste opgave, som skal løses. Det kunne være 5-tabellen. De går ud på deres anden store runde. Når de kommer tilbage, får de et opgaveark til 5-tabellen, som de løser sammen - på samme måde som sidst.

Når sidste opgaveark er løst, slutter holdene med at løbe/gå den sidste store runde. Det hold, der kommer først over målstregen efter sidste store runde, har vundet æren.

Og så kan alle beregne, hvor langt de har gået eller løbet i dag - og hvor mange skridt det svarer til.

Andre små konkurrencer
Du kan også lægge andre konkurrencer ind:
  • Hvilket hold tager flest skridt?
  • Er der nogen, som kan lave en sang ud fra tabeller, tyske forholdsord osv. - som er god at trampe?
  • Osv.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.