Udeskole i Fredensborg Kommune - Skolen i virkeligheden

KL´s innovationspris 2012 gik til udeskole i Fredensborg Kommune. Tillykke!
Hans og Grete opføres som dukkespil. Foto: Niels Tonsberg.

Skolen i virkeligheden vandt innovationsprisen

Innovationsprisen fra KL blev givet tirsdag den 20. november 2012 til et innovationsprojekt der har skabt banebrydende nytækning. Det var projektet ”Skolen i virkeligheden”, der blev kåret til vinder af KLs innovationspris. Alle landets 98 kommuner var indbudt til konkurrencen, 36 projekter deltog aktivt i kampen, 2 kom i finalen, men det var ”Skolen i Virkeligheden” der endte højst på podiet.

Skolen i virkeligheden

”Skolen i virkeligheden” handler om, at Fredensborg Kommune har indgået partnerskaber med virksomheder, organisationer og foreninger. Partnerskaber der handler om alt fra dyrkning af gulerødder i egne køkkenhaver til undervisning af bankfolk og embedsmænd fra SKAT om budgetlægning og risikoen ved sms-lån. Alt sammen for at give eleverne nye perspektiver i læringen. Perspektiver, der handler om den virkelighed, der omgiver eleverne uden for skolegården.

Fredensborg Kommunes skoleområde brugte innovationsdagens lufthavnstema, som springbræt for en hæsblæsende 7 minutters videopræsentation af ”Skolen i virkeligheden” set fra cockpittet af et fly kredsende over Fredensborg Kommunes 112 km². De 300 tilhørere til innovationsdagen udgjorde flyets passagerer og via flere fly-dyk rundt i kommunen blev historien om ”Skolen i virkeligheden” gjort levende gennem interview med skoleelever og nøglepersoner.

Se filmen

Et både højtflyvende og jordnært velkommen til Fredensborg Kommune Airlines member of KL Aliens.

Udeskole i Fredensborg kommune

I Fredensborg Kommune taler vi ikke om skolen i virkeligheden, vi gør det! Eleverne får gulerødder i knolden - jord under neglene - en tablet under armen - når de er i naturen, banken, virksomheden eller flyver til EU og fjerne egne. Skolen i det 21. århundrede skal være meningsfuld, autentisk og relateret til det omgivende samfund - både lokalt og globalt. Skolen - den virtuelle og virkelige verden skal flyve sammen. God tur på denne flyvning til nogle af vores udvalgte skønne destinationer.

Eksempler på partnerskaber

Et af de første partnerskaber er Haver til Maver, hvor kommunen sammen med den lokale virksomhed Aarstiderne og eleverne har skiftet klasselokalet ud med sundhed og dyrkning af grøntsager i køkkenhaver på Krogerup Avslgaard i Humlebæk.

Fredensborg Matrikelløse Naturskole. Et partnerskab med udeundervisning med bl.a. Friluftsrådet, Naturstyrelsen Nordsjælland, Øresundsakvariet, Danmarks Jægerforbund og Danmark Naturfredningsforening.

Kommunen er gået sammen med Danske Bank, Nordea og SKAT om at undervise skoleelever i finansiel forståelse. Eleverne skal blandt andet lære at lægge budget og spotte dårlige lånetilbud.

Talenthold for på mellemtrinet og i udskolingen er gået sammen med en lang række eksterne partnere og tilbydes temahold med undervisning i og udenfor skolerne. Blandt partnerne er NATO, EU, den danske ambassade i Kina, Kunstmuseet Louisiana og Nano Science på Københavns Universitet.