Urtesmør

Sådan laver du dit eget urtesmør.

Du kan smage urtesmør til med skovsyre.

Lidt om smør

Du ved sikkert godt at smørret kommer fra fløden fra mælken fra koen. Men hvordan bliver det egentlig til smør? Her er tre forskellige metoder til, hvordan I kan lave jeres eget smør, og smage det til med skovens grønne urter. Det er ikke så svært.
 

Sådan gør du

Her får du tre metoder:
 
Smør 1
Hæld fløde op i et syltetøjsglas. Der skal højst 1/3 fløde i glasset. Kom nødden eller træperlen i glasset. Ryst glasset til du kan se en klump af smør inde i det. Det tager omkring et kvarter.
 
Smør 2
Lav et piskeris af tynde grene. Hænd fløden op i en skål - og pisk fløden til den bliver til smør.
 
Smør 3
Hæld fløde i posen sammen med nødden. Pust posen op - og bind knude på posen, så der er masser af plads til fløden. Ryst fløden i posen til det er blevet til smør.
 
Når smørret er færdigt, hælder du kærnemælken fra. Du kan evt. si og vride smøret i et rent viskestykke. Smag smørret til med lidt salt og hakkede urter fra skoven (skovsyre, almindelig syre, løgkarse, friske bøgeblade eller vejbred).

Hvem, hvad, hvor

Fag:Hjemkundskab, Natur/Teknik
Årstid:Forår, Sommer, Efterår

Grej

  • Piskefløde (½ liter giver ca. 250 g smør)
  • Salt
  • Finthakkede urter fra skoven - f.eks. skovsyre, almindelig syre, løgkarse, ramsløg, friske bøgeblade, vejbred.
  • Kniv & bræt
  • Evt. et rent viskestykke
Der er flere måder at piske fløden til smør. I skal bruge:
  • Enten: Et syltetøjsglas + en nød, en træperle eller en kastanje
  • Eller: Et piskeris I har lavet af tynde grene + en kniv og sejlgarn
  • Eller: En tynd plastikpose - f.eks. en almindelig affaldspose med en nød, en træperle, en kastanje eller en mønt i. 

Tid

20 minutter.

Undervisningsmål

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan ...

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.

Kolofon

Tekst og foto: Malene Bendix.

Kommentarer