Nyhedsbrev

Søg

Almanak
Gå en dag tilbage24-04-2014Gå en dag frem
I skovbryn og hegn kan du være heldig at finde almindelig guldstjerne – en lille løgplante med fine grøn-gule blomster.
 AKTIVITETER  UNDERVISNINGSFORLØB  ÅRSTIDSHJUL  GENPLANT PLANET 
Udskriv sidePrintkurv

Undervisningsforløb

Sække-kælkning

Fag

Idræt

Klassetrin

0.-2. Klasse

Beskrivelse

En aktivitet der kræver samarbejde, hurtighed, balance – og sne. Udover glæden ved at være i det vinterlige element, får børnene også en oplevelse af hvad det betyder at bevæge sig i sne.

Formål

  • Udvikling af børnenes koordinationsevne
  • Udvikling af børnenes samarbejdsevne
  • At give børnene en naturoplevelse

Forberedelse

Forbered børnene på vinterpåklædning. Læs mere i Påklædning og mad.

Endvidere er det en god ide hvis læreren har en 'vintervitaminpose' med. Posen indeholder en blanding af solsikkekerner, rosiner, kokosmel, lidt chokolade brækket i meget små stykker og evt. andre nødder (vær opmærksom på at der kan være nøddeallergikere blandt børnene). Når trætheden melder sig i løbet af dagen, kan du kalde børnene sammen og lade dem hver især dykke ned i posen og få en lille håndfuld ‘vintervitaminer'. Resultatet udebliver ikke: børnene får øjeblikkelig energi og kaster sig ud i legene igen.

Læreren bør have udset sig et område på forhånd. Området skal være godt at slæde i. Området må gerne indeholde udfordringer (let kuperet terræn), men ingen umulige forhindringer. Det skal endvidere være så stort, at eleverne på de forskellige hold kan overhale hinanden. Og så må der gerne være et par store træer som kan bruges som vendepunkter.

Hvad skal du bruge

  • Rigeligt antal store affaldssække af plast. Der skal bruges en pose for hver anden elev – men det er godt at have rigelig med i reserve
  • Vintervitaminer (se ovenstående opskrift)
  • Drik, gerne varmt til børnene, samt evt. madpakker.
  • Afmærkningsklemmer (se foto eller tegninger af disse)

Klemmer til afmærkning
Klemmer til afmærkning

Hvor lang tid tager undervisningsforløbet?

En hel dag eller en dobbeltlektion

Sådan gør du

Afmærk området med klemmer, så eleverne ved hvor præcist banen er. Hvor er start og hvor er mål – og hvilke vendepunkter er der. Der er mulighed for at lave flere slags baner. Se nedenfor:

Ud og hjembane:

Holdene løber ud, rundt om træet og hjem igen.

Trepunkts-bane:

Eleverne løber ud fra start, rundt om de to vendepunkter og hjem til Mål. En variation kunne være at løbe 8-tal mellem de to vendepunkter (markeret med stiplet linje)

Hold mod hold
Elevernes dels op i tremands hold (2. klasse kan muligvis være tomands hold). En deltager på holdet sætter sig på plasticsækken. Den anden eller de to øvrige tager fat om sækkens to hjørner. På et startsignal fra læreren løber holdene af sted, rundt om vendepunkterne og hjem igen. Her er det alle hold mod alle.

Stafet
Aktiviteten kan også være en stafet med tre-fire hold af tre – seks – eller ni elever. Hvert hold stiller op på række ved starten:

  • Første mand er kælkerytter på turen,
  • Anden- og tredjemand i rækken er trækheste.

Ved første vendepunkt skiftes der plads: Første mand bytter plads med andenmanden. Ved andet vendepunkt skal tredjemanden ned og sidde og således løber holdet hjem til de næste 3 i rækken. Hvilket hold kommer først igennem ?

Såfremt der kun bruges en trækhest kan en variation være: Kun et vendepunkt og her skiftes der plads.

Baggrund

Stafetløb er en af de mest yndede og elskede løbelege. Uanset alder ender de altid med et engagement der indeholder råben og heppen på holdet. Der er et utal af variationer, og man kan indlægge alverdens små opgaver undervejs i stafetterne. F.eks. kan eleverne i denne variant bytte huer ved vendepunkterne, sidde på rumpen på vej ud / ligge på maven på vej hjem osv.

Alle kan deltage i en stafet: læreren kan fordele de svage og de stærke elever ligeligt på holdene. En langsom elev er muligvis bomstærk, en hurtig elev er måske langsommere til at trække en tungere elev osv.

Det er vigtigt at forklare eleverne at rytteren skal bruge sine mavemuskler til at holde balancen på sækkekælken.

Lad blot eleverne juble over ‘sejren'; i næste løb er det sikkert et andet hold der vinder. Og når lektionen er slut husker eleverne kampen og legen. Det er det vigtigste.

Denne aktivtet indeholder også forskellige 'voldsomme' momenter: man kan blive trukket over ujævnheder og bump i skovbunden, det kan gå meget stærkt hvis der er to trækheste, og farten giver spænding i maven. Erfaringen siger at selv de forsigtige elever trives med disse – lidt voldsomme - aktiviteter. Det giver mulighed for at bryde grænser for eleverne.

I kan altid afslutte med en rask sneboldkamp som også giver luft for indestængte kræfter

Adgang til skoven
Husk at man skal spørge om lov til at færdes udenfor vej og sti i private skove. Læs mere om adgang til skoven

Forslag til videre arbejde

Læsestof:

Klaus Kornø Rasmussen: 'På tur – i skoven'

Bent Leicht Madsen: 'Børn, dyr og natur'

Se andre forløb:

Natur/teknik

Planterne venter på foråret (natur/teknik 0. – 2. klasse)
Hvordan klarer dyrene vinteren (natur/teknik 0. – 2. klasse)

Billedkunst

Snemænd og snekoner (billedkunst 0. – 2. klasse)

Aktiviteter

Forfatter

Nina E. Nielsen, fagkonsulent i idræt

Redaktør

Malene Bendix, koordinator, redaktør og skribent på www.skoven-i-skolen.dk og www.udeskole.dk.
 


Bottombar
SøgKontakt osSkovBiblioteketUV MaterialerSkovAvisenOm SISDanmark RundtLearn About Forests