Dobbelt kimsleg

En sjov leg, som vækker opmærksomhed og interesse for naturen.
Udeskolebørn fra Hammerum Skole. Foto: Frank Juel.

Kort om forløbet

Dobbeltkimsleg er en kimsleg, hvor børnene skal huske og selv finde ting i naturen. Legen er god til at vække elevernes opmærksomhed og interesse for planter, dyr, sten og andre ting i naturen.

• At gøre eleverne opmærksom på detaljer i naturen.
  • At vække elevernes interesse for detaljer i naturen.
  • At styrke elevernes koncentration og hukommelse.
  • At sætte fokus på naturens særlige kendetegn og mønstre – fx ved forskellige årstider, naturtyper mv.
  • At lege en sjov leg med bevægelse af både krop og hjerneceller.

Find 10 ting i naturen. Du kan vælge, at de 10 ting skal være en del af et tema, fx ”Efterår”. Find fx et agern, en bogkapsel, et vissent blad, en sten, en kogle, som er spist af en mus, en gren, en skarnbasse i en lille kop, en kastanje, en fjer, et brombær.

Læg tingene på et viskestykke. Læg det andet viskestykke over tingene.

Dobbelt-Kimsleg
Saml børnene omkring dig og fortæl dem, at I skal lege kimsleg. Fortæl, at der nedenunder viskestykket gemmer sig 10 ting. De vil få 25 sekunder til at kigge på dem – og lægge godt mærke til, hvad det er for 10 ting. Så bliver de dækket til igen.

Nu skal børnene løbe ud og finde 10 ting magen til dem de har set – og komme tilbage med dem. De skal holde tingene hemmelige for de andre.

Efter 5 minutter kalder du børnene tilbage igen. De har nu hænderne fulde af efterårsting, de har fundet og står i en rundkreds omkring dig.

Tag nu - med tilpas drama - én ting ad gangen frem fra viskestykket. Det kan være et agern. Hold det i vejret og spørg, hvor mange som har fundet et agern. Alle som har et agern holder det i vejret og viser til naboer. Flot. Hvad er det vi har her?

Giv agernet en kort historie med på vejen. Fx: Et agern er et frø fra egetræet, som eg smider her om efteråret. Der er både agernet og en lille pibe. At inde i det lille agern ligger kimen til et kæmpestort egetræ, som kan blive 25 højt og meget tykt og gammelt. At det ældste levende væsen i Danmark er Kongeegen – et egetræ, som man regner med er 1500 år gammelt – og altså var agern før vikingetiden.

Tag nu den næste ting frem. En musebidt kogle. Hvor mange har fundet sådan en? De rækker den i vejret. Hvordan kan man se, at det er en mus, som har gnavet af koglen? Osv.

Variationer
Du kan bruge dobbeltkimsleg på mange forskellige måder i din undervisning:
  • Du kan lade eleverne arbejde én og én, så hvert barn selv skal være opmærksomt og huske.
  • Du kan lade dem arbejde sammen i grupper – hvor de sammen kan diskuter og lede efter ting.
  • Du kan også lade grupper af fire elever gennemføre legen med hinanden, hvor én er den og finder 10 ting, som han ved noget om – og de andre leder.
Omvendt dobbeltkimsleg
Du kan også vælge at vende legen om, så I starter med at finde 15 forskellige ting sammen – og tale sammen om, hvad det er for nogle ting – og fortælle historier om dem. Send derefter eleverne ud i skoven i grupper af 4. Hver gruppe skal nu finde de 15 ting. Giv dem god tid – en halv til en hel time – og lad dem få mulighed for selv at opleve og undersøge naturen, mens de samler og husker.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.