Stafetløb med ord og ordklasser i naturen.
Den grønne pose
En sjov leg, som skærper sanserne og kendskabet til de planter, dyr, sten, træer og mange andre ting, I kan finde i naturen.
For at få den bedste oplevelse af at være i naturen, er det vigtigt at man bruger alle sine sanser. En af de sanser man bruger meget i naturen er selvfølgelig synet. Denne aktivitet har til hensigt at skærpe deltagernes iagttagelse i naturen og samtidig bruge kroppen aktivt.
Den grønne pose kan bruges til at undersøge mange forskellige steder og temaer i naturen. Her er et eksempel på undersøgelse af planterne ved og i en sø eller en å.
Sådan gør I
- Fyld en pose med 8 til 10 forskellige planter som gror i eller ved bredden af en sø eller å. Sørg gerne for at du selv kender de planter du vælger - eller lærer dem at kende - så du kan fortælle lidt om dem.
- Saml alle deltagere omkring posen.
- Oprems reglerne for aktiviteten:
- Jeg viser en plante fra posen.
- Deltagerne får nu 1 min til at finde den samme plante.
- Aktiviteten er på tid, så når jeg fløjter, skal alle være tilbage igen med eller uden plante.
- Der gives 1 point for korrekt medbragt plante. Fortæl også kort om planten, når alle er samlet. Tal også med eleverne om, hvor planten voksede - og hvad den hedder.
- Bagefter finder du en ny plante frem og aktiviteten fortsætter igen på samme måde.
I kan overføre legen til alle slags emner og materialer som kan findes i naturen. Formålet er fremme bevægelse, skærpe sanserne i naturen - og lære nogle arter at kende.
Hvem, hvad, hvor
Grej
- En pose som ikke må være gennemsigtig. Gerne stof, så den kan bruges igen. Eller papir.
- Forskellige materialer fra naturen. Fx forskellige blomster eller vandplanter i og ved bredden af søen eller åen.
- Bestemmelsesbog eller ark eller dug, så I kan blive klogere på det I undersøger.
Tid
En halv time - eller mere.
Kolofon
Forfatter
Martin Balling.
Foto
Malene Bendix.