Naturmemory i fuld fart

I naturmemory gælder det om at være hurtig på fødderne - og i hovedet.
Udeskolebørn fra Bjedstrup skole leger middelalderlege. Foto: Henrik Bjerg.

Sådan gør I

Lederen eller læreren lægger spillet op. Han finder 30 forskellige ting i naturen – og lægger dem ud på et åbent stykke. Hver natur-ting dækkes af en paptallerken. Der skal kun være én af hver ting.

Nu kommer deltagerne til. De skal deles op i grupper af 2 – 4 børn. Og så kan legen gå i gang:
  • Hver gruppe kigger under en paptallerken. De vender tallerknen om – og lægger naturtingen ovenpå – og så løber ud for at finde en ting magen til.
  • Når gruppen kommer tilbage med en natur-ting magen til, lægger de den på tallerknen ved siden af den oprindelige natur-ting. Så er der to – og gruppen har et stik.
  • Så vender de næste brik – og løber ud igen.
  • Det hold, som har nået at få flest stik har vundet.
I kan vælge at lave den regel, at andre grupper må tage en åben brik, hvor der endnu ikke ligger to ting.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer eller pædagog, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.