Tryllestav

Se her, hvordan du laver en tryllestav af hyld eller hassel
Tag marven ud af en hyldegren - og lav en hyldebøsse. Foto: Malene Bendix.

Kort om tryllestave

Tryllestave er magiske og kan bruges til beskyttelse, helbredelse og fortryllelse - især af hekse, trolde, elverfolk, rimturser og andre magiske væsner. Du kan let lave tryllestave af hassel og hyld.

Tryllestav af hassel (nøddebusk)
  • Skær eller klip en hasselgren på 30 cm.
  • Snit flotte mønstre eller runer i barken.

Tryllestav af hyld (Hyllestav)
  • Du skal bruge en lige hyldegren på 20 cm. Den skal være lige så tyk som din tommeltot.
  • Brug en lang jernpind til at udhule din hyldestav, ved at pille marven ud.
  • Fyld din hyldestav med magiske ting og sager - fx magiske urter, bær, spindelvæv, uglegylp, museknogler, morgendug osv.
Hvid og sort magi i hyld
Udeskoleelever på Rønde skole har videreudviklet hyldestavens virkning:

En tryllestav kan have hvid magi (bladknopper, rødder mm) i den ene ende og sort magi (edderkoppespind, insektben, stykker af indtørrede tudser) i den anden. I kamplege kan trylleremser forårsage lammelser, stumhed, blindhed, ukontrolleret dans mm hvis stavens sorte side bruges. Vennerne kan så befri den fortryllende med hvid magi.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.