Dansk i alle retninger

En fingers gentagne prikken på armen og lyden af en ivrig 1. klasse- hvo` snart må vi begynde! Sørøvertema i D`dansk læseforståelse og naturlig tværfaglighed.

Børnene i første klasse arbejde med temaet sørøvere, hvor det at læse et kort og finde informationer på kortet var omdrejningspunktet. Børnene arbejde ude med kompas gennem enkelte øvelser i skolegården, hvor nord, syd øst og vest blev præsenteret og øvet.

Kommandoerne fløj gennem skolegården

• 10 skridt mod nord
  • 24 skridt mod vest

Det var ret tydeligt at se om eleverne havde forstået princippet – ikke alle gik i samme retning.

Eleverne havde forberedt opgaver i dansk,  og  med udgangspunkt i kapitlets kort, skulle de nu placere opgaverne som poster. Der blev udleveret et ark med to kolonner, hvor de skulle skrive retning enten n, s, ø og v i den ene kolonne, og hvor mange skridt de havde taget i en given retning i den anden.

Der blev kigget på kompas, noteret skridt med fuld koncentration og børnene lagde deres opgave/post og byttede efterfølgende makker med et andet par der havde lagt en post. Nu skulle det nye makkerpar følges ad, og den som havde udstukket retning, var observatør på egen rute og tjekkede om posten med opgave, var løst rigtigt.

En sjov opgave, og en dejlig dag i solskinnet med 1. klasse, hvor både de dansk og naturfaglige vinkler blev tilgodeset.

skolegården

Alle skribenter