Målstyringen vil standardisere en skole, der i forvejen er alt for industrielt tilrettelagt og gøre den endnu mere kedelig.
Hvis det passer, at oplevede kropstilstande har stor betydning for vores følelser og fornuft, så har vi deltagere på TEACHOUTs seminar på Skovskolen den 5. og 6. maj haft et kæmpe udbytte. To dage, hvor overdådig lækker mad tændte følelsernes blitzlys, så de spændende snakke om god udeundervisning, står klart oplyst i vores hukommelse.
TEACHOUT kommer til at omfatte 600 udeskoleelever, som skal under forskernes lup. Bliver børnene gladere for at gå i skole, lærer de mere, øges deres fysiske aktivitetsniveau og får de et bedre kammeratskab i klassen, når klasseværelset skiftes ud med undervisning i naturen eller bymiljø én dag om ugen?
Forhåbentlig kommer de mange kommende udeskoleelever også til at opleve, hvordan lækker mad, som de endda selv har tilberedt, på et bål de selv har tændt, brænder en skovdags oplevelser og læring fast i deres hukommelse.
Følelserne virker ligesom blitzlys i vores daglige tilværelse. Opstår der en situation, der gør os glade, angste, forskrækkede, begejstrede eller ligefrem lykkelige, brændes følelsernes blitzlys af og situationen vil stå klart oplyst i hukommelsen: Vi har lært noget … Når børnene skal have noget gentaget 500 gange, før det sidder fast, skal man ikke tro, at sådan er det nu engang. Vel er det ej; det er fordi det pågældende stof ikke har fået følelsernes blitzlys til at lyne.
Steen Larsen i bogen, Den videnskabende skole
Som jeg skal forklare, bliver den positive og negative bestemmende kropstilstand ledsaget og holdt sammen af en tilsvarende måde at tænke på: hurtig og iderig, når kropstilstanden befinder sig i den positive og behagelige ende af spektret, langsom og repetitiv, når kropstilstanden svinger over mod den smertefulde ende af spektret.
Antonio Damasio i bogen, Descartes’ fejltagelse
Seneste blogindlæg fra Lasse Bak Sørensen

Vi bliver nødt til at tale om det. Åbent, ærligt, højt og tydeligt. Lov 409 spænder ben for de progressive dele af skolereformen.

Afslutning af beretningen om en uforglemmelig lejrskole med min dejlige 8. klasse på det smukke Nordbornholm

Den fortsatte beretning om en fantastisk lejrskole med min skønne 8. klasse på det smukke Nordbornholm.

Efter 5 fantastiske dage med min dejlige 8. klasse på smukke Nordbornholm bliver jeg nødt til at erklære min kærlighed til lejrskolen.

Lørdag den 21. juni debatterede jeg, Hjernerevolutionen og fremtidens pædagogik, med Theresa Schilhab på Scienceinthecity festivalen i København.

I syv uger skiftede eleverne i Naturklassen på Rødkilde Skole identitet. De blev til en nordamerikansk skovindianerstamme med en exceptionel god hukommelse.