Gode råd og refleksioner over Corona krisens betydning - nu skal mange flere lærere og pædagoger ud med børnene.
På læreruddannelserne uddannes mennesker til at varetage børnenes undervisning i mange fag og på mange måder. På læreruddannelsen i Nørre Nissum (VIA) har vi i de sidste mange år hvert år afholdt et 40 timers udeskolekursus. Kurset er bygget op, så de studerende lærer om udeskole både gennem udeskole - ved at anvende skolens fag i natur- og kulturmiljøer uden for klkasserummet, ved at opsøge steder og mennesker der kan berige læringens indhold, og ved at lave mange forskellige aktiviteter, og ved at arbejde med læringsteori og didaktik.
Her er et helt enkelt kastespil lavet af flækkede pilekviste der er tegnet på. Med to ens kviste, kan et kast give point når de lander med et "par" vendende opad, feks to pile. Så her er eet point.
Det er nemlig super vigtigt, at vi hele tiden er klar over og holder fast i, at udeskole begrundes teoretisk, men udføres praktisk. Så der for MÅ studerende både kunne forholde sig kritisk til udeskolens hvorfor, men samtidigt også med kvalitet kunne gennemføre udeskolens hvordan.
Vi er netop her i uge 15 blevet færdige med endnu et hold, der om kort tid er klar til at bevæge sig ud i folkeskolen. Glæd jer!
Seneste blogindlæg fra Karen Barfod

Forfatteren blogger om sine oplevelser med at gå fra skrivebordet til selv at blive udeskolelærer

Interviews med ti erfarne udeskolelærere viste, at de oplevede udeskole understøttede deres udøvelse af kompetence og autonomi, men at de følte sig isolerede.

Hvordan kan vi undersøge udeskoles didaktik og undervisning? Bloggen starter med at undre sig - og giver et metodisk bud.

Danske Underviseres Samråd og Undervisningsministeriet har 1. februar 2017 udgivet tolv pejlemærker for god undervisning. Udeskolelæreren passer ind her.

Optælling af skoler i 2013/14 viser at 18,4% af alle danske skoler har en eller flere klasser, der har udeskole.

Hvad er rigtig udeskole? - Bogen "Uteskoledidaktikk" forholder sig til forskellige praksisser

I Maj var jeg i Chengdu sammen med min kollega Lis for at afholde et outdoorkursus for 35 pædagoger i en børnehave med 800 lattermilde børn.

Simon Beames udviklede allerede i 2006 en model, der kan bruges til at overveje praksis når man arbejder ude som voksen, lærer eller leder