Udeskoledidaktik i engelsk oversættelse

En forundring over at begrebet udeskole er så svært at oversætte, og at lærerens arbejde med didaktik næsten ikke kan oversættes

Sidder og forbereder et oplæg til lærere og studerende ved Edinburgh Universitet - her har man i mange år arbejdet grundigt med Outdoor education og Education for Sustainability - i høj grad en udeskoleretning, hvor der arbejdes med miljøundervisning. Den store miljøbevidsthed og fokus på miljøundervisning ser vi også i Sverige, når der arbejdes med "utomhuspædagogik". Det ganske særlige ved Danmark (og tildels Norge) er, at vi arbejder med alle fag ude i udeskole.

Så nu skal jeg forklare, hvorledes udeskole er regelmæssig undervisning i flere undervisningsmiljøer uden for skolens mure. Museumsbesøg, parkaktiviteter, osv som vi kender det. Og så hvad lærerens didaktiske overvejelser er i den forbindelse (for det er det min PhD skal handle om). Men hvordan oversætter jeg så Didaktik? For på engelsk giver begrebet Didactics tanker om tør og skolemesteragtig undervisningsplanlægning, og der er ikke i det engelske begreb på samme måde en dannelsesdimension indlejret i ordet. Og curriculum referer mestendels til læseplanen og indholdet, ikke til undervisningens form.

Så nu ender det nok med, at jeg skriver Didaktik og så anvender ordet i sin tysk-skandinaviske fortolkning. For "Its not a lack of knowledge, its a lack of language", og selve uddannelsestænlningne eksisterer sikkert også i England / Scotland, selvom de ikke har ord for det. Lige som at vi ikke har et ord for når vi har drukket nok - når man ikke længere er tørstig er man....?

 

Skrevet af

Seneste blogindlæg fra Karen Barfod

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Gode råd og refleksioner over Corona krisens betydning - nu skal mange flere lærere og pædagoger ud med børnene.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Forfatteren blogger om sine oplevelser med at gå fra skrivebordet til selv at blive udeskolelærer

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Interviews med ti erfarne udeskolelærere viste, at de oplevede udeskole understøttede deres udøvelse af kompetence og autonomi, men at de følte sig isolerede.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Hvordan kan vi undersøge udeskoles didaktik og undervisning? Bloggen starter med at undre sig - og giver et metodisk bud.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Danske Underviseres Samråd og Undervisningsministeriet har 1. februar 2017 udgivet tolv pejlemærker for god undervisning. Udeskolelæreren passer ind her.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Optælling af skoler i 2013/14 viser at 18,4% af alle danske skoler har en eller flere klasser, der har udeskole.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Hvad er rigtig udeskole? - Bogen "Uteskoledidaktikk" forholder sig til forskellige praksisser

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Også i Tyskland spirer udeskolebevægelsen frem

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

I Maj var jeg i Chengdu sammen med min kollega Lis for at afholde et outdoorkursus for 35 pædagoger i en børnehave med 800 lattermilde børn.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Simon Beames udviklede allerede i 2006 en model, der kan bruges til at overveje praksis når man arbejder ude som voksen, lærer eller leder

Sider