Æblesirup

Uhm - du kan lave sirup af æbler.
Om efteråret ligger æblerne bare og venter på at blive til æblesirup. Foto: Malene Bendix

Lidt om æbler og sirup

Om efteråret er der masser af æbler - og så er det tid at koge æblesirup.

Først skal du plukke eller samle lækre friske æbler i en kurv - og så skal du lave dem til æblemost. Det kan du gøre over bål eller på komfur - som du vil det.

Lav selv æblemost
  • Skræl og riv æblerne på et rivejern - og læg dem op på viskestykket.
  • Pak viskestykket rundt om de revne æbler - og vrid saften ud af æblerne og ned i skålen. Når du har 1 liter æblemost er du klar.
Kog æblesirup
  • Hæld 1 liter æblemost op i gryden og bring det i kog.
  • Kog det ind, til der er 7,5 dl tilbage.
  • Hæld sukker og vaniliekorn og stang i gryden.
  • Opløs sukkeret og kog massen i cirka 1/2 time - til saften bliver tyk som sirup.
  • Smag på din æblesirup.
  • Hæld din æblesirup på skoldede flasker - og giv flasken en flot mærkat.

Spis æblesirup

Æblesirup smager dejligt på youghurt, pandekager, grød, kager og alt muligt andet. Hvis du opbevarer din æblesirup koldt, kan den vare længe.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.