Bær smager godt

Lær forskellige bær at kende. Hvilke kan spises - og hvilke skal vi lade hænge? Brug bær i dansk og natur/teknik.
Skovjordbær. Foto: Malene Bendix.

Kort om bær

I løbet af sommer og efterår kan I finde skovjordbær, skovhindbær, brombær, hyldebær, sortebær, rønnebær og måske blåbær og tyttebær i skoven. Gå på jagt efter bær.

Kend dit bær
Det er vigtigt, at kunne kende forskel på bær. Nogle bær er spiselige og kan blive til glæde og gavn i livet. Andre bær kan være meget giftige. Derfor er det vigtigt, at børn lærer at kende forskel på bær tidligt i deres liv.

I øvelsen her skal alle elever være klar over, at de skal kende et bær, før de smager på det.

brombaer3_aug2008_0.JPG
Brombær i en kande. Foto: Malene Bendix.

Grupper
Del eleverne op i grupper.
  • Hver gruppe får en spand eller en bøtte, en voksdug og måske en opslagsbog om træer og buske.
  • Hver gruppe får også en bunke bær-ark og blyanter.

Find bær og blade
Hver gruppe skal finde sig en base, hvor de lægger breder deres voksdug ud - og lægger deres jakker og ting.
  • Nu skal I gå på jagt efter bær. For hvert bær I finder, skal I plukke en gren med bær og blade.
  • Alle bringer deres bær tilbage til basen.
  • Det gælder om at finde mange forskellige bær.
  • Når I ikke kan finde flere, skal I sætte jer ned - og undersøge, hvad det er for nogle bær I har fundet.
Undersøg bær og blade
  • Kender I nogle af de bær I har fundet? I kan bruge jeres egne hoveder, jeres opslagsbøger - og hvad I kan få at vide af lærer og kammerater.
  • Udfyld en seddel for hver plante. I kan evt. gå hen til planten - og vise de andre den - når I udfylder en seddel for et bær.
Samling
  • Hvert hold bidrager med en plante med seddel – indtil alle planter er med
  • Sorter dem i alfabetisk rækkefølge
  • Læg planterne bag skiltet – på en dug på jorden
  • Tal om hvert bær. Hvad hedder det? Hvad hedder planten? Hvad kan I bruge bærret til? Er det spiseligt eller giftigt?
  • Klap stavelser eller andre ordlege
  • Eller bring med hjem og lav en udstilling hjemme
  • Øv evt. med memory.
roennebaer_9_2008_0.JPG
Rønnebær smager godt. Spis kun det yderste.
Foto: Malene Bendix.

Spørgsmål til bær:

1. Hvor og hvornår har I fundet jeres bær?
  2. Hvad kalder man jeres bær?
  3. Hvad kalder man den plante, som jeres bær vokser på?
  4. Beskriv jeres bær (farve, form, størrelse, opbygning osv)
  5. Tegn jeres bær her:

6. Hvor mange frø er der inde i et bær (cirka)?
  7. Slå op i en bog - og undersøg om jeres bær er et bær. Hvad kalder man frugten i bogen?
  8. Er jeres bær spiseligt - eller giftigt ?
  9. Hvad kan vi bruge jeres bær til ?
hyldebaer_taet_godt1_0.JPG
Hyldebær er smukke og farver lilla. Men de skal koges, før I må spise dem. Foto: Malene Bendix.