Her kan du læse om fuglenes sang - og hvorfor de synger. Lær huskeremser til forskellige fuglesange.

Kort beskrivelse
Formål
Forberedelse
- "K" stands for what they already know about the topic (forarbejde)
- "W" stands for what they want to know about the topic (forarbejde)
- "L" stands for what they have learned about the topic (evaluering)

- Hvilke fugle kender eleverne? Lav en brainstorm på tavlen med danske fuglenavne. Oversæt ved fælles hjælp disse til engelsk.
- Which species of birds do you know? What are these birds called in english? (blackbird, finch, blue tit, dove, magpie, robin etc.)
-
Eleverne finder billeder af ni typiske danske fugle og opretter et dokument med ni felter (se skabelon som kopiark), som skal fungere som en bingoplade. Ved hvert billede skrives også fuglens engelske navn. Disse printes ud i farver og lamineres. Eleverne arbejder her i grupper, så pladerne ikke bliver helt ens. I kan bruge artikler om fugle i Leksikon. Søg på ”fugle”, så kommer de. I kan også bruge www.fugleinfo.dk.
- Eleverne konstruerer også et skema til registrering af fugle (kopiark) for at finde ud af, hvilke der er hyppigst.
- Fuglearterne, som blev skrevet på tavlen, fordeles blandt eleverne, som undersøger arten og formulerer minimum fem sætninger om fuglens egenskaber på engelsk. www.fugleinfo.dk
- Der arbejdes med en udsagnsordsliste for fugle. Hvad er de danske ord for diverse bevægelser og gøremål? Hvad hedder disse udsagnsord i datid? Lav en liste.
-
Der findes ni udsagnsord om fugle, som igen skal bruges som bingoplade (se Skabelon ”Bird bingo”). What can a bird do? (sing, fly, flap, peck, drink, swim etc.) Der kan både arbejdes med verberne i nutid og datid.
Sådan gør du
Vis først eleverne, hvordan de bruger fuglekikkert og fuglebog.
- Eleverne arbejder parvist med ”Bird spotter”. Eleverne kan gå sammen 3 – 4 par og spille mod hinanden. Hvor mange fugle kan de finde? Det kan være en fordel at sætte tid på, f.eks. 20 – 30 minutter. Hvem fik spottet flest fugle? Placer pladerne samlet, hvor læreren er, og hvor grupperne kan holde øje med, hvor langt de andre er. For at måtte placere en brik på en af fuglene skal de højt sige fuglens engelske navn.
- Eleverne arbejder med registrering af antal fugle. Hvor mange af de forskellige arter fik eleverne øje på i løbet af f.eks. 30 min.? (Brug kikkert).
- I arbejdet med de engelske ”fugle-verber” spiller eleverne enten parvist eller grupper mod hinanden om at finde fugle, som gør det, de har på deres bingoplade. Hvem får først pladen fuld? Igen placeres pladerne samlet, hvor læreren er, og hvor grupperne kan holde øje med, hvor langt de andre er. For at måtte placere en brik på et af verberne skal parret/holdet sige en sætning på engelsk, hvor verbet indgår. Dette kunne være: ”A bird flies”.
-
Læreren afslutter med to opgaver, som er identiske med dem, de selv har lavet. I lærerens udgave af ”Bird spotter” (kopiark) er der blandet almindelige engelske fugle ind i billederne. Tal med eleverne om det kan lade sig gøre at få bingo i Danmark? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Tal med eleverne om resultaterne af arbejdet udendørs – eventuelt - på engelsk. Denne aktivitet kan også delvist laves som CL-struktur ”Quiz og byt”.
- Hvilke fugle så de?
- Hvor mange fugle registrerede de?
- Hvad gjorde fuglene?
- Hvorfor kunne de/kunne de ikke få bingo i lærerens udgave af ”Bird spotter”?
- Hvad har de lært om fugle i dette forløb (KLW)

Hvem, hvad, hvor
Grej
- Kikkerter (gerne en kikkert til hvert par)
- Fuglebøger
- Artikel om fuglekikkert og fuglebog
- Laminerede opgaver (”Bird spotter”, ”Bird bingo”) + evt. ”lærerens tyggegummi” (klumper markerer afkrydsninger på bingopladen). Man kan også lægge pladen på jorden og bruge ting fra naturen til ”afkrydsning” f.eks. sten, kogler m.v.
- Kopier af elevernes egne opgaver + blyanter
- Evt. aktiviteten ”Lyt til fuglesang”
- Skabelon ”Bird spotter” (fuglearter) I skabelonen skrives de udvalgte fuglearters navne og der indsættes billeder af de tilhørende fugle.
- Skabelon skema til registrering af fugle "Bird watching"
- Skabelon ”Bird bingo” (udsagnsord om fugle). I skabelonen skrives de udvalgte verber og der tegnes til.
- www.fugleinfo.dk
- Bird spotter (lærer)
- Bird bingo: (lærer)
Tid
Undervisningsmål
- anvende et centralt ordforråd inden for udvalgte emner
- udtrykke sig spontant mundtligt, redegøre for informationer
- stille spørgsmål og udveksle informationer og synspunkter inden for centrale emner og situationer
- vælge arbejdsform, herunder praktiske og kreative arbejdsformer i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave
- foretage “ord til ord” opslag i en ordbog
- udtrykke sig skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog
- tale og skrive engelsk, således at centrale grammatiske regler om især ordklasser, ental og flertal og tidsangivelse ved hjælp af verbernes former følges
- anvende elektroniske medier til informationssøgning
- fremlægge et forberedt emne
- drage sammenligninger mellem engelsksprogede kulturer og egen kultur
Kolofon
Forfatter: Anne Hindkjær, Udefriskolen, anne@udefriskolen.dk
Foto: Morten D. D. Hansen, Naturhistorisk Museum, Aarhus.
Redaktør: Malene Bendix
Forløbet er støttet med tilskud fra tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.