The childhood factor

Nyt engelsk forskningsprojekt viser, at voksne brugere af natur har mange barndomsoplevelser i naturen.
Udeskoledreng fra Rødkilde Skole skriver dagbog. Foto: Lasse Bak Sørensen.
Hvilken betydning har barndomsoplevelser i naturen for voksnes valg af naturen som udflugtssted og deres holdning til naturen?

Det er et interessant spørgsmål. I januar 2008 publicerede tre engelske forskere en artikel, som undersøger, hvad det betyder for voksnes valg af naturen som udflugtssted, at de har haft barndomsoplevelser i skov og natur. Via spørgeskemaer har de tre forskere undersøgt, hvor ofte voksne besøger naturen - og sat det i forhold til, hvor ofte de besøgte naturen, da de var børn.

Resultater

Deres data viser, at der er en stærk sammenhæng mellem mange barndomsbesøg - og det at vælge at bruge naturen ofte som voksen.

Omvendt viser undersøgelsen også, at hvis børn ikke besøger naturen, så er det ikke sandsynligt at de vil bruge den som voksne.

Data antyder også, at de psykiske og følelsesmæssige fordele af adgang til grønne områder reflekteres i barndomsoplevelser.

Artiklen diskuterer, hvilken betydning dette kan have for moderne børn, når de bliver voksne. Find selv den spændende artikel. Det koster dog penge at downloade den.