Dans en historie

Opfør en lille teaterstykke, der illustrerer noget af det, der sker i skoven - eller i andre natur- og kulturtyper.
Opfør et teaterstykke om skoven. Tegning: Eva Wulff.

• at give eksempel på, hvordan man kan fortælle en historie uden ord.
  • at fordybe sig i en af de mange processer, der foregår i skoven
  • at øve eleverne i at udfolde sig kropsligt.

Undersøg
Tænk et antal processer igennem, der er gode at illustrere.

Indtryk
Gå en tur i skoven og gør eleverne opmærksomhed på nogle af de processer der foregår, f.eks.:

• Skovarbejderne fælder træer
  • Stormfald
  • Frø der falder ned og spirer
  • Træer der bliver plantet, gror op og bliver fældet
  • En klapjagt
  • Et egern der klatrer rundt i et træ

Udtryk
Når I har samlet indtryk nok, instruerer du eleverne i at opføre et relativt simpelt optrin – feks. følgende:

Du stiller en gruppe elever op i en lille gruppe. De står med armene oppe i luften, som grene på et træ. Herefter farer du igennem gruppen med udbredte arme – du er et vindstød. Eleverne skal svaje med grenene, når blæsten kommer. Du farer igennem gruppen et par gange. Et par af eleverne lægges ned – de er væltet af stormen.

Herefter deler du eleverne op i grupper på 7-8 elever. Hver gruppe får til opgave at finde på en proces, og derefter selv finde ud af, hvordan de vil opføre den. Måske skal de have lidt hjælp, dels til at finde på et proces at dramatisere og dels til at indstudere dramatiseringen.

Opførelse
Til slut opfører de optrinnet for de andre elever, som skal gætte hvad det forestiller.

Baggrund

Drama og tanker
Hvis man skal dramatisere en proces, er man nødt til at tænke den grundig igennem. Eleverne opnår en dybere oplevelse af den proces, de vil illustrere. Optrinnet giver anledning til en lang række overvejelser forud og måske en god diskussion bagefter.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.