Ekko

Hvad er ekko - og hvordan opstår det?
børn i skoven. Foto: Henrik Bjerg

Kort om aktiviteten

Undersøg ekko
Ved du hvad et ekko er? Altså når du råber - og lyden bliver kastet tilbage til dig? I aktiviteten her kan du undersøge ekkoer - og lydens hastighed.

Møllers øller
Da jeg var lille boede jeg i et bondehus, som lå midt på en mark. 100 meter væk - på den anden side af marken - lå en stor skov. Når solen gik ned sådan en sommeraften og luften var helt stille, så var det let at høre ekko. ”Hvad drikker Møller?” råbte vi, alt hvad vi kunne, over mod skoven. Lydbølgerne fra vores stemmer drønede over marken, ramte skovbrynet og blev kastet tilbage til os igen med svaret: ”Øller, øller, øller.”

Et ekko er lydbølger, der bliver kastet tilbage
Et ekko opstår, når en lydbølger bliver reflekteret af en lodret ”mur” af træer, af beton eller lignende. Hårde jævne flader er gode til at kaste lyd tilbage. Bløde og ujævne flader er ikke så gode til det.

Undersøg ekko
Hvor langt skal I være fra ”muren”, for at I kan høre ekko? Det kan I undersøge. Du kan læse meget mere om lyd i Leksikon.

Sådan gør I

• Find en stor lodret "mur" af en slags. Det kan være et skovbryn, en høj bakke, en mur i skolegården, et hus – eller en anden væg.
  • Stil jer 5 meter fra væggen – og råb ind imod den.
  • Kan I høre et ekko?
  • Flyt jer længere bort – og prøv igen.
  • Hvor langt bort skal I stå fra væggen, før I hører et ekko?

Forklaring

Når du taler i et rum, vil væggene i rummet kaste dine ord tilbage til dine ører. I rummet vil dine ord lyde to gange. Men fordi afstanden til væggene er lille, går det så hurtigt, at du ikke lægger mærke til, at dine ord bliver kastet tilbage. Du hører højest rumklang - altså rummets klang. I en kirke er rumklangen stor - men stadig ikke et ekko.

Vores ører kan opfatte en tidsforskel mellem to lydindtryk, hvis der er 1/10 sekund imellem lydene. Vi ved, at lyden bevæger sig gennem luften med ca. 340 meter/sekund. På 1/10 sekund kan lyden bevæge sig 34 meter.

Hvis du står og råber op ad en væg, der er 17 meter væk, så vil lyden bevæge sig fra din mund – de 17 meter hen til væggen + og 17 meter tilbage igen til dit øre = 34 meter. Og så vil du sandsynligvis kunne høre de ord, du råber med en lille tidsforskel – som et ekko.

Prøv at finde flere steder med ekko – ude i naturen og inde i byen.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.