Førerhund

En blindeleg med mange blindebukke.
Udeskoledrenge fra Odarslöv skola i Lund. Foto: Malene Bendix.

Lidt om aktiviteten

En samarbejdsleg der stiller krav til orienteringsevnen, ørerne og følesansen.

Del deltagerne op i hold på mellem 2 og 10 personer.

Hvert hold vælger en førerhund og et mål langt borte. Målet kan være et træ, en bakketop, stranden eller måske en række forskellige poster, hvor der skal samles noget op. Alle deltagerne - undtagen førerhunden - får bind for øjnene og stiller sig på en række efter hinanden, med den ene hånd på skulderen af deltageren foran.

Nu skal førerhunden dirigerer hele rækken af deltagerne hen til målet ved kun at bruge lydsignaler. Det kan være pift, fløjt eller lyde.

For at bringe konkurrence ind i billedet kan forskellige hold konkurrere mod hinanden.

Tips
Det er vigtigt at deltagerne bliver nøje instrueret omkring øvelsen, og at de får et par minutter til at vælge førerhund og aftale signaler.

I kan enten vælge at lege legen som  fælles gruppe, eller dele gruppen i flere hold så der opstår konkurrence og samarbejde under pres.

En variant kunne være at lægge tid på opgaven, så deltagerne f.eks har 10 min. til at komme fra A til B. En anden variant er at gruppen ikke kender førerhundens signaler og derved skal gruppen analysere sig frem til, hvad piftene betyder ved at tale sammen undervejs.