Find dit træ

En blindebuk-leg, hvor du skal lære et træ at kende med bind for øjnene.
Udeskolebørn fra Bjedstrup skole leger middelalderlege. Foto: Henrik Bjerg.

Lidt om aktiviteten

Du har fem sanser. Du kan se, høre, lugte, smage og føle. Specielt synet er vigtigt for os mennesker. Legen her får dig til at opleve et træ med de andre sanser – og viser hvor meget du egentlig kan opfatte med dem.

Gå sammen to og to. Den ene er den blinde. Han/hun får bind for øjnene. Den anden er lederen. Lederen fører den blinde hen til et træ (gerne ad en omvej). Træet må ikke være længere væk end at man kan se det fra startstedet.

Find dit træ med bind for øjenen

Den blinde skal nu lære sit træ at kende ved at føle på det, lugte til det, osv. Når den blinde er færdig med at undersøge træet, bliver han/hun ført tilbage til startstedet – igen ad en omvej. Nu kan den blinde tage tørklædet af og se, om han/hun kan genkende sit træ. Bagefter kan I bytte roller.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.