Grendåser

Se her, hvordan I kan lave dåser af grene.
Grendåser. Foto: Birgitte Bruun Einfeldt.

Kort om grendåser

I 5. klasse har mine elever lavet grendåser af frisk træ. Eleverne synes "det er fedt at arbejde med noget ordentligt værktøj", som en trækølle og et smalt stemme- eller huljern. De synes det var sjovt selv at fælde de træer de skulle bruge. Og de mente at deres grendåser kunne bruges til slik, blyanter, hårelastikker, hemmeligheder, nødder, salt og peber, malerpensler og meget andet.

Grendåse med låg i plexiglas
Grendåse med låg i plexiglas.

Lav grendåse
En lav grendåse.

Frisk træ
Vi skulle bruge frisk træ til opgaven, så hele klassen cyklede ud på vores fantastiske naturskole, hvor de fik lov til at fælde et poppeltræ og et birketræ. Eleverne savede på skift træerne op i længder af cirka 50 cm - så kunne de lige være i cykelkurven eller på bagagebæreren.

Sav op
I sløjdsalen vælger eleverne en træart + en gren, som de vil arbejde med - og saver et stykke ud med grensaven. Stykket kan være 10 - 13 cm, som dem på billederne. Men de kan også være lavere eller højere.

Spænd fast
Eleverne spænder deres grenstykker fast. De skal være forsigtige ikke at stramme for meget, for så kan grenstykket flække. Skulle det ske, kan den dog limes sammen med trælim - og eleven kan arbejde videre, når limen er tør.

Bor hul og mærk ind
For at gøre udhulingen lettere, kan hver elev bore et hul med et 25 mm spadebor ned igennem grenstykket. Inden selve udhulingen tegnes også en cirkel, ca 1 cm fra barken, både for oven og for neden. Dertil må man hule ud - og ikke længere.

Hul ud og slib
Eleverne huler grenstykket ud med stemmejern, huljern og køller. Efter udhuling bruger de en rasp til at fjerne de grove ujævnheder. Så bruger de groft sandpapir - og til sidst fint sandpapir. Det tager lidt tid - men det skal gøres, så indersiden bliver jævn og fin.

Tør
Hver elev skriver navn indeni sin grendåse - og stiller den til tørring.

Opbevaring mellem sløjdtimerne
Hvis I ikke lige når at få udhulet færdig i sløjdtimen, kan I opbevare træet i en plastikpose med små lufthuller fra gang til gang.

Lav grendåse

Låg med indsats
En lav grendåse - 1med indsats i låget.

Låg og fødder
Når grendåsen er tør, skal der sættes låg, bund og fødder på.

Mærk låg og bund op
Kig på det udhulede stykke træ - og mærk af, hvilken ende der er bund og hvilken der er top.

Læg grendåsen på et stykke krydsfiner.
  • Tegn nu omridset af dåsens bund af på krydsfineren. Ydersiden bruges.
  • Vend dåsen om - og tegn først den indvendige side til låget af på krydsfineren.
  • Tegn derpå den udvendige side af dåsens top af på krydsfineren.
Nu har I 3 dele. Sav dem ud og slib dem efter med sandpapir.

Låg
Hvis låget skal have en farve, så er det nu de skal males. Bejsefarver er gode at bruge her. De giver træet et mere naturligt look.

Når bejsen er tør, limes indersiden af låget på selve låget. Sørg for at tilpasse det, før limen er helt tør.

Låget kan alternativt sættes på med et lille søm i den ene side, så det kan drejes.

Bund
Lim også bunden på - og sæt trækugler fast med søm.

Lågets perle
Til sidste sætter I en kugle på loget med søm og lim - og så er dåsen færdig. I stedet for små trækugler kan I bruge mange andre ting. Fx tastaturknapper fra en aflagt computer, metal og gummidimser fra skrotkassen og meget andet.

Udstilling af grendåser
Udstilling af grendåser.

Bearbejdning

Til sidst kan grendåserne komme på udstilling. Hver elev kan give sin grendåse et navn - og skrive, hvad den skal bruges til.

Udstilling af grendåser
Flere grendåser.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.

Fælles mål for sløjd, som forløbet arbejder med:
  • udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssit arbejde
  • vælge hensigtsmæssige materialer og teknikker
  • præsentere og formidle egne produkter