Halli Hallo i naturen

Leg Halli - Hallo, og lær nye ord i skoven.
Udeskolebørn fra Bjedstrup skole. Foto: Henrik Bjerg.

Kort om Halli Hallo

Halli-Hallo er en gætte-løbe-bogstav-bold-leg, som er sjov.

Sådan gør I

I skal være mindst 3 personer. Der er en som er den - lad os kalde ham Hans. Hans står op med bolden - og de andre står på en række et par meter foran ham.

• Hans tænker på et ord, som de andre kappes om at gætte. Han fortæller hvilket bogstav ordet starter med, og hvilken kategori ordet er i - det kan være dyr, planter, lande, is, biler, biller, lærere osv.
  • Nu kaster Hans bolden til den første person, som gætter på ordet. Derpå til den anden person, osv. Hvis ordet ikke bliver gættet i første omgang, kommer der et bogstav mere på.
  • Når en af gætterne har gættet ordet, kaster Hans tennisbolden hårdt i jorden, så den hopper højt op, mens han råber "Halli" - og så løber han alt hvad han kan. Nu skal gætteren - som måske hedder Karen - gribe bolden og råbe "Hallo". Når hun har gjort det, skal Hans stoppe.
  • Nu må Karen gå 3 skridt og en spytklat hen imod Hans. Hans skal danne en ring med armene - og Karen skal se om hun kan ramme ringen med bolden. Hvis hun kan det, bliver hun den og må finde på et nyt ord.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.