Eleverne udarbejder og gennemfører en skattejagt i skoven, formet som et rollespil om Robin Hood.
Kort om UV-forløbet
Formål
- at lære om årstidens særlige kendetegn.
- at lære om forskellige landskabstyper.
- at lære om til forskellige dyrs tilpasninger til forskellige livsbetingelser.
- at lære om omsætning af organisk stof.
- at lære om filmiske virkemidler i praksis.
- at lære om brugen af berettermodellen i forhold til filmproduktion i praksis.
- at lære om eventyrets opbygning mht. aktantmodellen.
- at anvende citater fra ældre tekster (nationalromantikken).
-
at lære at skrive en simpel drejebog
Forløbets struktur (inde – ude – inde)
- Først giver læreren en kort introduktion til forløbet i klassen.
- Dernæst laver eleverne research i naturen omkring skolen (skov/sø/park eller lignende).
- Tilbage i klassen repeterer eleverne de dansk- og biologifaglige elementer som de skal bruge til filmen vha. Cooperative Learning (CL) + skriver drejebog.
-
Til sidst producerer eleverne film i grupper og viser dem for hinanden.
Sådan gør du
Så skal eleverne ud på research. Gå en tur i det område, hvor filmen skal optages.
-
Hvis I går tur om efteråret, er det oplagt at tale om bær/frugt, nuancerne i bladene, trækfugle eller fugle der overvintrer i Danmark.
-
Hvis I går turen om foråret, kan I f.eks. tale om træer og buskes forskellige knopper, stedsegrønne træer, trækfugle eller jordens placering i forhold til solen som betingelse for planters vækst osv.
- I kan også diskutere forurening, og de konsekvenser, der er forbundet med affald i naturen.
Cooperate Learning (CL. s 148 - 149): Stå og del
”Stå og del” foregår på følgende måde:
|
Coorperative Learning: Øvelser til repetition af kendt stof
Besøg en vismand:
CL side 84-85
Eks: Nogle af eleverne udpeges som vismænd af læreren. Hver vismand modtager en elev fra en anden gruppe. Denne elev får noget visdom/information om emnet af vismanden og går tilbage til sin gruppe. Her sammenlignes den nyerhvervede viden med den viden de andre elever har fået fra en anden vismand.
Team-erklæring:
CL side 152-153
Læreren stiller et spørgsmål/opgave til et emne. Det kan f.eks. være ”Tegn berettermodellen”. Hver elev laver sit eget svar. Gruppen laver herefter deres fælles bud på den rigtige løsning - den fælles team-erklæring. Teamet fortæller deres løsning til resten af klassen og den 100 % rigtige løsning findes.
Tre trins interview:
CL side 164-165
I et team på fire dannes to par. Først interviewer den ene den anden om et givent spørsmål. Det kan være ”Hvordan er aktantmodellen opbygget?” eller ”Hvorfor bliver blade brune om efteråret?” Herefter bytter parret roller. Til sidst fortæller alle i fire-mands-teamet, hvad de har lært af deres interview.
|

Filmtekniske virkemidler | |
Billedet: |
Afstand
Heltotal
Halvtotal
Halvnær
Nær
Ultranær
|
Synsvinkel |
Normalperspektiv
Fugleperspektiv
Frøperspektiv
|
Kamerabevægelse |
Normal
Panorering
Zoom
Tilt
Håndholdt
|
Lyd |
Reallyd
Dialog
Lydeffekter
Kommentar
Underlægningsmusik
|
- Kunsteventyr (H.C. Andersen)
- Folkeeventyr (Brdr. Grimm)
- N.F.S. Grundtvig: ”Dejlig er den himmel blå”
- H.C. Andersen: ”I Danmark er jeg født”
- Oehlenschläger: ”Guldhornene”
- Landskabstyper og naturmiljøer
- Årstider: Hvorfor har vi årstider og hvad er særligt for de forskellige årstider. Eks. Temperatur, nedbør, sollys, træernes vækst osv.
- Den skal indeholde tre citater fra teksterne fra Romantikken.
- Alle scener skal angives med et nummer.
- Alle filmtekniske virkemidler (kameraføring) skal skrives ned til hver scene.
- Alle medvirkende og replikker til hver scene skal skrives ned.
-
Alle rekvisitter skal skrives ned.
-
Tegn en skitse over hver scene.
- Klods Hans
- De to storebrødre
-
Mor
-
Far
- Konge
-
Prinsesse
-
Evt. skrivere og en form for oldermand
Baggrund
I nationalromantikken forsøgte man at formulere en særlig danskhed. Målet var at fortælle folkets historie og at finde folkets sprog og fortællinger. Samtidig findes der meget smukke beskrivelser af den danske natur i teksterne. Grundtvig og Ingemann repræsenterer typisk nationalromantikken, men også andre forfattere som H.C. Andersen og Oehlenschläger har mange elementer i deres tekster, der knytter sig til denne periode.
- Den velkendte start: ”Der var engang...”
- Slutningen: ”Og de levede lykkeligt til deres dages ende”.
- Eventyrets er ofte bygget op efter spændingskurven
- Rollerne i et eventyr er ofte fordelt efter aktantmodellen – og det ønske som driver historien i gang.
- Opbygningen er ofte hjemme, ude og hjemme
- Tallene 3,7,9 og 13 går ofte igen
- Helten kommer ofte ud for tre prøver for at vinde prinsessen og det halve kongerige
- Skoven inddeles overordnet i nåleskov og løvskov.
- Åbne områder med marker eller enge.
-
Kystlandskabet med klitter, strande og havet
Litteratur:
- Andersen, H.C. ”I Danmark er jeg født”
- Grundtvig, N.F.S. ”Dejlig er den himmel blå”
- Oehlenschläger A. ”Guldhornene”
-
Kagan, Spencer, Stenlev, Jette ”Cooperative Learning – undervisning med samarbejdsstrukturer”
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Papir og blyant
- Kopiark til drejebog
- En mobiltelefon med kamera pr. gruppe
-
3 tekster fra romantikken, f.eks.:
- Andersen, H.C. ”I Danmark er jeg født”
- Grundtvig, N.F.S. ”Dejlig er den himmel blå”
- Oehlenschläger A. ”Guldhornene”
- Lidt rekvisitter til ”skuespillerne” og udklædningstøj, som eleverne kan hjælpe med at finde hjemme.
Tid
1 – 3 uger med 6 ugentlige timer. Tidsforbruget er afhænger af, hvor meget tid der skal bruges på indledende forklaring af modeller, fagtermer osv.
Undervisningsmål
Relaterede Fælles Mål for dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.
Kopiark
Kolofon
Forfatter: Nicolas Thimgaard Hentzel Udeskolelærer på Isterød Efterskole, n.hentzel@gmail.com
Redaktør: Malene Bendix
Støttet med tilskud fra Tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.