Find blade fra skovens træer - og lav et huskespil.

Formål
Eleverne arbejder med bogstavbrikker og danner ord i skoven.
Forberedelse
- Sy poser af stof med løbegang i toppen. Du kan sy dem selv, eller sammen med eleverne. Du kan også bruge andre poser.
- Lav bogstavbrikker sammen med eleverne. Hele alfabetet. Bogstaverne kan være laminerede - eller tegnet på træskiver I har savet og slebet. Du kan se metoder til, hvordan I kan lave træskiver i aktiviteten Knapper og skilte af juletræ.
- Køb en stor skumterning - eller lav en stor terning med eleverne.
Sådan gør du
På vejen
På vej ud i skoven kan I tale om alle de ord, som gemmer sig i skoven. Græs, træ, agern, larve, vissent blad. Sig ordene sammen til hinanden. Bed eleverne gå på jagt efter ord - og sige dem til hinanden.
Grupper
Ude i skoven deler du eleverne i grupper af 3-4 elever. Hvert hold får to poser med bogstavbrikker. De skal sortere brikkerne, så der er konsonanter i den ene pose og vokaler i den anden pose.
Spilleregler
Eleverne slår på skift med terningen.
I skal slå på skift med terningen. Slår du 1, må du tage en brik i konsonant-posen Når alle på holdet har slået, skal I: |
Tid
Du kan sætte tid på, så holdene har cirka 15 minutter til at lave ord i.
Vinder
Hvis du vil udråbe en vinder, kan det være det hold der har:
- Flest ord
- Det længste ord
- Flest skovord
Find på mere
Du kan lave alle mulige andre opgaver med terning, pose og bogstavbrikker.
Baggrund
Skoven
Skoven er fuld af ord. Den stimulerer alle sanser. Her vil skoven og naturen inspirere til en væsentlig del af de ord som eleverne laver, fordi de er der ude. Forløbet kan i teorien gennemføres hvor som helst.
Gør det selv
Hvis eleverne selv er med til at tegne og skrive bogstavkort og evt. også til at sy stofposer, får de ejerskab over bogstaver og ord, praktiske erfaringer og endnu mere ud af forløbet.
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Stofposer - to til hver gruppe af 3-4 elever
- Bogstavbrikker - et sæt for hver gruppe
- Skumterning - en for hver gruppe.
- Eleverne skal have hver deres udeskolebog og penalhus med.
Tid
Forløbet tager 1 time at forberede i skolen og en time i skoven. Det kan kombineres med andet danskarbejde i skoven.
.
Undervisningsmål
Relaterede Fælles Mål for Dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014
Kolofon
Forfatter: Anna Schultz, udeskolelærer i indskolingen på Egekratskolen i Esbjerg
Redaktør: Malene Bendix
Foto: Martin Einfeldt
Støtte:Tilskud fra Tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.