Tegn eller skriv skovens og naturens lyde ind på et kort.

Kort om forløbet
Formål
- udvikler deres lytte-evne
- stimuleres til at arbejde kreativt og skabende med lydlige/ musikalske udtryk
- skærper deres opmærksomhed på instrumenternes klang og karakter
- lærer at orientere sig i et partitur
-
skærper deres oplevelse af, hvad der foregår i skoven
Forberedelse
Sådan gør du
1. fase - skovturen
Inden I går i skoven skal børnene være klar over, hvad de skal være opmærksomme på derude. De skal vide, at det handler om at lægge mærke til skovens lyde - og gerne lægge mærke til forskellige lyde. Måske kan de forestille sig, hvad man kan høre allerede inden I går derud.
Når I kommer til skoven, finder I et centralt sted, som er mødestedet. Herfra går børnene en og en eller to og to i forskellige retninger. Sig til børnene, at de på deres tur engang imellem skal stå eller sidde helt stille i 5 minutter med lukkede øjne og lytte til lydene. Fortæl nu børnene, at de hver især skal huske eller udvælge vælge tre forskellige lyde fra skovturen. Det kan være bladenes raslen, når man går, en skovarbejders motorsav, eller en dyrelyd osv. De tre lyde skal hvert barn holde som en hemmelighed for sig selv til næste musiktime. For at huske lydene, kan børnene skrive og tegne deres lyde på blokken.
På et givet signal samles alle igen ved mødestedet og spiser madpakker og drikker saft.
2. fase - i musiklokalet - eller fortsat ude i skoven
Her starter I måske med at synge en sang om skoven - Fx Poul Kjøllers sang “ Der er så fuld af sjov ude i en skov”. Den står i Poul Kjøllers sangbog.
Herefter beder du børnene hver især om at huske en af deres skov-lyde. Mens børnene finder lyden frem i erindringen lægger du percussion-instrumenter og andre “lyd-kilder” frem på gulvet.
Nu spørger du, om der er en, der vil forsøge at lave sin lyd på et af instrumenterne. Det vil Jens, og han får så lov til at eksperimentere, mens vi andre ser på. Når han er tilfreds, må vi gætte, hvilken lyd han har tænkt på. Bagefter hører vi flere lyde fra de andre.
Efterhånden kan vi lave en lydtur og skrive den op i et partitur. Her er et eksempel på, hvordan det kunne se ud:
Lyd / Instrument | Blade der rasler mens vi går | En fugl skræpper forskrækket op | Grene som knækker, når vi går på dem | Skovarbejder saver med motorsav |
Plastikpose, der rasler når den krammes | xxxxxxxx | |||
Fløjte med stødvise pust (fugl) | xxxxxxxx | |||
Claves (grene) | xxxxxxxx | |||
Guero (skovarbejder) | Lyd | xxxxxxxx |
Komponer
Eftersom partituret er skrevet op på tavlen, kan der være mange elever med til at udforme lydene. Så længe man laver lydturen i fællesskab, er alle aktiveret med et instrument eller en opgave.
Lyd / Instrument | Blade der rasler mens vi går | En fugl skræpper forskrækket op | Grene som knækker, når vi går på dem | Skovarbejder saver med motorsav |
Plastikpose, der rasler når den krammes | xxxxxxxx |
xxxxxx
|
xxxxxxxx |
xxxx
|
Fløjte med stødvise pust (fugl) | xxxx | |||
Claves (grene) |
xxxx xxxx |
|||
Guero (skovarbejder) | Lyd | xxxxxxxx |
Historie
Ovenstående lydtur kunne nu suppleres med følgende historie:
Baggrund
Hvem, hvad, hvor
Grej
Tid
Undervisningsmål
Kolofon
Forfatter: Inger Ubbesen, musiklærer i Århus, timelærer på DPU, konsulent og kursusholder indenfor det praktisk-musiske område.
Tegning: Eva Wulff.
Redaktør: Malene Bendix.