Mini-trofæer

Lav små trofæer, som kan hænges op på væggen.

Et hjemmelavet trofæ.

Kort om trofæer

Eleverne laver små trofæer, som kan hænges op på væggen.
 
Et minitrofæ
Et helt andet trofæ.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.
 

Forberedelse

Hvad er et trofæ?
Det kan der være mange gode bud på, og i 5. klasse var der blandt andet disse:
”Noget med jagt”, ”en pokal”, ”noget med at vinde”, ”et dyr med store horn”, ”noget der hænger på væggen med et gevir”, ”en sejr”, ”noget min onkel har derhjemme som han selv har skudt”.
 
Flere vigtige spørgsmål
Inden eleverne gik i gang med at designe deres trofæ talte vi om følgende:
Hvor skal trofæet hænge? Hvem skal have det? Hvilke former skal geviret og hovedet have, fx spidse, runde, skarpe? Hvilke farver vil jeg vælge? Hvordan skal det saves? Hvordan kan man sætte delene sammen? Hvilket materiale kan bruges og hvilke værktøjer skal anvendes?
 
Minitrofæ
Et tredje trofæ.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.
 
Minitrofæ i grønt
Fint grønt minitrofæ.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.
 

Sådan gør du

1. Tegn hoved 
Tegn mindst 4 forslag til hvordan hovedet skal se ud. Del et stykke A4 papir i 4 lige store dele og tegn et hoved på hver del. Vælg det hoved du bedst kan lide, og klip det ud.
 
2. Tegn gevir
Tegn mindst 4 forslag til geviret. Vælg det du bedst kan lide og klip det ud.
 
3. Sav hoved og gevir ud
Hoved og gevir overføres til 9 mm fyrretræ og saves ud.
 
Geviret saves ud med dekupørsav
Alle dele designes, tegnes op og saves ud med dekupørsav.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.
 
4. Rasp og slib
Det udsavede hoved og gevir afrundes med raspen og sandpapir.
 
5. Bagpladen
Bagpladens mål tegnes først op på papir og overføres til træ og saves ud. Målene er Bredde:80 mm x Højde:130 mm. Tegn spidsen fra højden fra 90 mm ned til midten af bredden. Afrund bagpladen let med sandpapir.
 
6. Bor huller
Bor huller med et 6 mm dyvelbor på toppen og bagsiden af hovedet samt i geviret og i bagpladen. Desuden bores et hul på bagsiden af bagpladen så den kan hænges oppe et søm på væggen. Bor også hul helt igennem hovedet til ørerne.
 
Alle trofæets dele - med dyvler og huller
Alle trofæets dele - med huller og dyvler.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.
 
7. Mal det hele
Alle dele males. (Bagpladen er malet med sort vandbejdse og hoved og gevir er malet med akrylmaling.
 
8. Saml alle dele
Når malingen er tør samles delene med lim og 6 mm dyvler. Mal øjnene.
 
9. Ører at høre med
Til sidst klippes ørerne ud af skindrester og limes i.
 
Det rå trofæ
Det rå trofæ.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.
 

Bearbejdning

I kan lave en udstilling af trofæer på skolen. Eleverne kan give deres trofæer navne - og skrive deres trofæers historie på et fint skilt.
 
Udstilling af minitrofæer
Minitrofæer på udstilling.
Foto: Birgitte Bruhn Einfeldt.

 

Hvem, hvad, hvor

Fag:Sløjd
Klasse:4. - 6. klasse, 7. - 9. klasse
Sted:By og kultur
Årstid:Forår, Sommer, Efterår, Vinter

Grej

  • Hvidt A4 papir og blyanter
  • Sakse
  • Brædder af fyrretræ (9 mm)
  • Dekupørsav
  • Rasp
  • Sandpapir
  • Høvlebænk
  • Maling (vandbejse og akrylmaling)
  • Trælim
  • 6 mm dyvler
  • Boremaskine og 6 mm bor
  • Skindrester til ører

Tid

2 timer

Undervisningsmål

Forbedrede Fælles Mål for Håndværk og Design: Håndværk – forarbejdn...

Forbedrede Fælles Mål for Håndværk og Design:

Håndværk – forarbejdning:

  • Eleven kan vælge grundlæggende værktøjer og redskaber efter hensigten (HR2)
  • Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af blød og hårde materialer. (T1)
  • Eleven kan læse og arbejde håndværksmæssigt efter instruktioner. (A1)
  • Eleven kan anvende tilladte maskiner (M1)
  • Eleven kan færdes sikkert i værkstederne (S1)
 
Håndværk – materialer:
  • Eleven har viden om bløde og hårde materialers egenskaber (M2)
  • Eleven kan forarbejde bløde og hårde materialer efter instruktion (M1)
  • Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk (MU2)
 
Design:
  • Eleven har viden om skitsers formål og struktur (IU1)
  • Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg (PR1)
  • Eleven kan evaluere egen designproces og eget produkt (E2)
 
Læringsmål:
  • I skal bruge jeres egne arbejdstegninger fra idé til færdigt produkt
  • I skal kunne  lave en skjult dyvelsamling
  • I skal bruge korrekt opspænding

Kolofon

Forfatter og foto: Birgitte Bruhn Einfeldt, Pilegårdsskolen i Kastrup

Redaktør: Malene Bendix