Byg primitive kastemaskiner og fyr den af i fysik! Forløbets grundide kan også bruges i natur/teknologi.
Navigationsleg
Elever guider hinanden igennem en bane med kort og kompas i hold.

Kort om forløbet
Formål
- Eleverne skal aktivt bruge matematik og fysik som fundament for at løse en problemstilling.
- Eleverne skal lære, hvordan et kompas fungere, hvordan det bruges i praksis og hvilke ting der påvirker kompasset.
- Eleverne skal lære at omsætte målestokstegninger til virkelige forhold
-
Eleverne skal få en fornemmelse af hvad afstand er, når man ikke kan bedømme det i forhold til omgivelserne.

Forberedelse
- Hvordan finder man en kompaskurs på et kort?
- Hvordan indstiller man et kompas efter en kompaskurs?
- Hvordan går man efter en kompaskurs?
-
Magnetisme
-
Walkie-talkie eller mobiltelefoner
-
Magnetlukning af jakker
-
Søm
- Hvordan måler og beregner man afstand på et kort - her 1:200?
-
Hvordan overfører man det til virkeligheden?
-
Hvordan kan man på en enkel måde måle afstand ude i felten?
Forberedelse ude
-
Stil en bane op til løbet. Du kan bruge "Kort til læreren" (se kopiark i højre margin). Du kan også selv lave en anden bane.

Sådan gør du
-
Giv guideholdet et skaleret kort over området, walkie-talkie, et kompas og en lineal.
- Placer guideholdet på et højt sted, så de kan skue ud over løbsområdet.
-
Guideholdet må ikke bevæge sig ned på banen.
-
Guideholdet skal guide løbsholdet, så de kan bevæge sig langs ruten, uden at vælte kegler - med et lagen over hovedet.
-
Guideholdet skal beregne pejleretning og længde, og videregive oplysningerne til løbsholdet via walkie-talkie.
- Læreren noterer antallet af meldinger for hvert hold.
-
Får udleveret et kompas og walki-talki
- Placeres på start og får et lagen over hovedet, så de ikke kan se banen.
- Skal prøve at følge guideholdets instruktioner, så de kan gennemføre banen.
Bearbejdning
- Hvilket hold klarede banen på færrest mulige meldinger?
- Hvilke problemer stødte eleverne på under opgaven?
- Hvilken matematik indgik i arbejdet med opgaven?
- Hvilken fysik/kemi indgik i arbejdet med opgaven?

Baggrund
-
en åben opgavestruktur hvor initiativ, aktivitet, problemløsning, eksperimentring, det virkelighedsnære, mening og medansvar er i fokus.
-
at eleverne bliver aktive medspillere og dermed engagerede og motiverede.
-
en induktiv tilgang til arbejdet.
-
at elevernes arbejde bliver centralt og bærende.
-
en proces der udfordrer og benytter begge hjernehalvdele.
-
at eleverne danner sig nye erfaringer på baggrund af arbejdet med projektet.
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Et åbent område - f.eks. en græsplæne.
- 2 udprint af "Kort over løbsområde"
- 2 sæt walki-talki (eller 4 mobiltelefoner)
- 4 kompasser
- 2 linealer
- Lagen
- 14 kegler til banen,
- 20 meter målebånd
- Udskrift af "Kort til læreren"
Tid
- Forberedelse: 15-30 minutter alt efter elevernes forudsætninger
- Afvikling: 20-30 minutter pr. hold der skal gennem banen. Der kan være 2 hold på banen samtidig.
Undervisningsmål
Relaterede Fælles Mål for fysik/kemi bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.
Kopiark
Kolofon
Forfatter og grafik: Martin Vogt Juhler, e-mail: M.v.juhler@gmail.com.
Redaktør: Malene Bendix.
Støttet med tilskud fra Tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.