Råbåndsknobet

En øvelse i samarbejde, hvor en masse mennesker binder et råbåndsknob om et træ.
Skovklasseværelse på Gl. Rye skole. Foto: Martin Einfeldt.

Lidt om aktiviteten

En gruppe af mennesker skal forsøge at binde et råbåndsknob om et fristående træ med et reb.

knob_raabandsknob1_300p.jpg

Råbåndsknob. Tegning: Eva Wulff.

Læg et reb foran en gruppe af mennesker. Med den lille rebstump kan du først vise gruppen, hvordan man binder et råbåndsknob.

Nu skal alle deltagerne tage fat i det lange reb - og binde et råbåndsknob rundt omkring et udvalgt træ, uden at nogen slipper rebet. Måske må gruppen lægge en plan for hvordan de gør det inden de går i gang. En variation kan være at det er på tid eller i konkurrence med en anden gruppe.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.