Røve det gyldne skind

En fangeleg for 10-20 personer.
Udeskolebørn fra Ravnsholtskolen løber om kap på en skovvej. Foto: Malene Bendix.

Kort om legen

En fangleg for 10 - 20 personer, der er delt op i to hold. Deltagerne forsøger én efter én at røve et gyldent skind og løbe hjem med det.

Del jer op i to hold. Holdene stiller sig op overfor hinanden med 20 skridts afstand. Midt imellem holdene lægger I "det gyldne skind" på jorden, på en træstub eller over en gren.

De, der er med på hvert hold, stiller sig på en række ved siden af hinanden. I kan f.eks. aftale at det altid er den der står yderst til højre der starter.

Nu løber én fra hvert hold frem på samme tid - vi siger det er Jonas og Anne. De skal begge to prøve at få fat på det gyldne skind. Hvis Jonas får først fat på skindet, skal han løbe hjem med det, før han bliver fanget af Anne - og så kan der ske to ting:

• Hvis Anne fanger Jonas, skal han med over på hendes hold.

• Hvis Jonas når tilbage med det gyldne skind, skal Anne over på hans hold.

Når Jonas og Anne er tilbage på det ene eller det andet hold, stiller de op bagest i rækken - og så løber den næste fra hvert hold.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.