Saml skrald

Det er også din natur. Du kan hjælpe med at holde den ren, ved at tage en affaldstur i ny og næ.
familie samler skrald ved Roskilde Fjord. Foto: Sofie Clauson-Kaas

Lidt om affald

Det er vigtigt at vi passer på vores jord. Den er skrøbelig, gammel og fin – og skal holde mange år endnu. Du kan hjælpe med at holde naturen ren, ved at tage ud at samle skrald i ny og næ.

Skrald ligger i naturen i lang tid
Det skrald folk smider i nature forsvinder ikke sådan lige af sig selv.

Lad være at smide dit kaffekrus
 Kaffekrus af pap i grøftekanten.
Foto: Malene Bendix.

Her kan du se, hvor lang tid helt almindeligt affald er om at blive nedbrudt i naturen:

Skrald og nedbrydningstider

På skraldevejen her kan du se hvor lang tid affald tager om at blive nedbrudt i naturen.
Tegning: Eva Wulff.

Dåse i naturen - farligt affald
 En konserves-dåse er skarp og farlig for dyrene i naturen.

På affalds-tur
Tag på affaldstur - f.eks. om foråret, før træer og buske får blade. Så er det let at få øje på skrald og affald i naturen.

I kan gå langs med en vej, langs en strand eller ind gennem et naturområde, hvor I ved der ligger meget affald. Saml alt det gamle slikpapir, alle de grimme dåser, flasker, cigaretskod, plastik, gamle aviser – og alle de andre dimser og ting som folk har smidt i naturen op og put dem i den store sorte sæk. Og se, så er det væk.

Plastik i naturen - grimt og gammelt
 Hvor længe kan denne plastik-overtrækssko ligge her?

Sorter med det samme
Det er en god ide at have flere poser med, så I kan sortere affaldet med det samme. Hav f.eks. en pose til flasker og glas, en pose til dåser og metal, en pose til alt som man kan brænde på genbrugsstationen - dvs. papir, plastik, malet træ, stof osv. Og så måske en pose til tingfinderting. Det er de mærkeligste ting folk smider væk. Sidste gang vi var ude, fandt vi f.eks. en mobiltelefon, en masse CDér og en dukke.

Hjulkapsel
 En hjulkapsel - til metal.

Farlige fælder
Meget skrald er farlige fælder for dyr. Engang vi var ude at samle skrald, fandt i en flaske med noget i. Da vi tømte den, faldt der først en masse døde insekter ud - og så én, to, tre, fire døde mus. De var sikkert blevet tiltrukket af rester af saft eller vin som var i flasken - og var så blevet fanget i samme flaske-fængsel, hvor de har lidt en frygtelig død.

Større dyr kan også komme til skade på glasskår og dåser, som ligger i naturen.

Flasker er fælder for små dyr
 Flasker med madrester er farlige fælder for dyr. Det sorte i flasken er rester af døde mus. Foto: Malene Bendix.

Forstå tiden
Når I kommer hjem, kan I lave en tidslinje. I kan bruge en snor, kridt eller ridse en lang streg i grus med en pind. Del tidslinjen op i 4000 år. Og del de første 1000 år op i 100 år. Og de første 100 år op i 10 år. Osv.

Læg noget af det affald I har fundet ud for det år, hvor det vil være forsvundet, hvis det var blevet i naturen.

Øldåse
 Hvor længe kan sådan en øldåse blive liggende i naturen?

Sorter dit affald
Når I er færdige, sorterer I affaldet en sidste gang i glas, papir, metal og skrald.

Smid glasset i en glascontainer, papiret i papircontainer, metallet til metalaffald - og skraldet i skraldespanden. Så kan affaldet blive genbrugt eller brændt på en ordentlig måde.

Og så vil din mor eller far nok sige til dig, at det er tid at vaske hænder.

Ispapir
 Ispapir er tit af plastik. Hvor længe kan det ligge i grøftekanten?

Ikke kun om foråret
Du kan nu samle affald lige når du har lyst. Og hvis du støder på affald i naturen, er det god skik at tage den med hjem.

Adopter et stykke natur
Hvis du og din klasse eller din familie har lyst, kan I adoptere et stykke natur, som I holder rent for skrald og affald. Det kan være en vej, en skov, en strandbred eller langs en å.

Tag skraldet med dig hjem
Men allervigtigst: Nu har du med dine egne øjne set, hvor grimt og farligt skrald er i naturen. Derfor: Tag skraldet - med dig hjem.

Skraldespand i skoven
 Her har nogle kørt deres skraldespand ud i skoven.

Forslag til videre arbejde

Børnehæfte
Denne aktivitet kan også bruges i forbindelse med hæftet ”Skovens skrald”, som handler om affald og nedbrydning i naturen og er udgivet i forbindelse med Skovens Dag 2010. Hæftet er gratis og kan downloades her

Materialer på hjemmesiden
På hjemmesiden kan du finde 12 aktiviteter om affald, genbrug og nedbrydning i naturen – én for hver måned i året + 4 undervisningsforløb og 4 leksikonartikler. Du kan finde link til det hele her:

Materiale
Januar aktivitet
Februar aktivitet
Marts aktivitet
April aktivitet
Maj aktivitet
Juni aktivitet
Juli aktivitet
August aktivitet
September aktivitet
Oktober aktivitet
November aktivitet
December aktivitet

UV-forløb (nat/tek, 3-6 kl)
UV-forløb (sløjd, 3-6 kl)
Små huse i træ (byggelegeplads)
UV-forløb (billedkunst, 3-6 kl)
UV-forløb (nat/tek, 3-6 kl)

Leksikon

Samarbejder

Børnehæftet "Skovens skrald" og plakaten "Ta´skraldet - med dig hjem" er udgivet i et samarbejde mellem Skov- og Naturstyrelsen, Dansk Skovforening og Skoven i Skolen.

Materialerne på hjemmesiden er udgivet i samarbejde med Hold Danmark Rent, FDB og R98 og er støttet med tilskud fra tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond..

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.