Arbejd i naturen med at flette, sno, slentre og slynge historiske bånd og snore - og lær om, hvordan de er blevet brugt.

Kort om forløbet
Formål
- Smedningen giver indsigt i materialer og bearbejdningsteknikker, og undervisningen danner et godt grundlag for videre fordybelse i metalsløjd.
- Arbejdet med det varme jern kræver en grad af påpasselighed, som er unik i undervisningen i skolen.
- Smedningen giver et godt indblik i et gammelt håndværk og i smedens liv og betydning gennem historien
-
Eleverne kan smede genstande, som de selv kan anvende.
Sådan gør du
-
Grav en lille rund fordybning, 10 cm dyb og diameter på 30 cm
-
Stik et rør skråt gennem jorden så det ender i nærheden af bunden af fordybningen
-
Lav et lille bål i fordybningen og lad det brænde et kvarters tid
-
Hæld trækul (ikke briketter) på bålet
-
Pust gennem røret med blæsebælg – evt. kan du bruge poser (se nedenfor)
-
Varm jernet op
-
Brug en glat stor sten som ambolt
-
Slå på det varme jern med en hammer – nu smeder du!
Forbedring af smedjen

Esse og blæsebælg af pose. Røret skal ledes ned i bunden af essen under kullene (se tekst nedenfor).
Tegning: Eva Wulff.
I kan laveto pose-blæsebælge og sæt to børn til at blæse skiftevis. Så får I jævn varme.
-
Strækning. Jernstangen smedes firkantet. Der hamres på kanten af ambolten så jernet bliver længere. Bulerne rettes ud med mellemrum. Prøv at smede stangen spids. Til sidst kan den firkantede stang rundes igen
-
Udbankning. Stanges bankes helt flad. Prøv at anvende pennen – den anden side af hammeren, så strækker jernet sig kun den ene vej.
- Bukning. Det er let at bukke jernet, når det er varmt. Enten kan det bukkes ved at slå på jernet eller ved at varme lige der hvor det skal bukkes og stikke den ene ende i jorden eller i en rørstump.
Ideer
-
Grillspyd – spids en jernstang i den ene ende. Den anden ende kan snoes eller bukkes efter den er banket flad. Giv eleverne frit spil. Evt. kan begge ender spidses til og den ene ende bankes i en frisk grenstump som skaft
-
En krog til værelset. Spids og sno den ene ende. Den anden ende bankes flad og der bores eller slås hul med en dorn.
- Brevkniv/smørekniv. Jernet bankes i flad trekantfacon den ene ende til knivsblad. Det saves eller hugges af 4 cm fra bladet. Denne ende spidses lidt og hamres i en frisk grenstump. Skæftet kan snittes til.
-
Spisepind. 12- 15 cm lang. Miniudgave af grillspyd. Brug 3 – 4 mm rundjern.
-
Kvindekniv – se litteratur. Til de mere øvede elever.
- Søm – se litteratur.
Når eleverne er lidt øvede i smedning kan de begynde at beslutte sig for på forhånd, hvad de vil fremstille. Det kan være en god idé at afkræve en skitse eller en model i modellervoks eller ståltråd af den genstand som de ønsker at smede. Ideer til ting, som skal designes:
-
Lysestage. En stang på 40-70 cm smedes spids i den ene ende. Lyset skal sættes på spidsen ved at den varmes og lyset sættes på. For at stearinen ikke drypper, sættes et metalplade med et lille hul på spidsen under lyset. Resten af lysestagen kan designes efter elevens ønske. Snoninger, spiraler, fastgørelse på træklods er bare nogle muligheder.
-
Grillspyd. Efter at have forsøgt nogle gange med at lave grillspyd, kan der stilles krav til designet. Beslut på forhånd hvordan det skal se ud. Skal den ene ende splittes i to, skal der være snoninger den ene og den anden vej, skal det kunne hænge, osv.
Sikkerhed
-
Sørg for at etablere smedjerne, så der er god afstand fra personer, der færdes til elever, som smeder. Og sig til smedene at alle bevægelser med varmt jern er langsomme, kontrollerede bevægelser.
-
Varmt jern må ikke holdes i øjenhøjde.
-
Husk hver gruppe skal have en spand med vand med en klud – stik hånden hurtigt i vandet eller læg den våde klud på det brændte sted. Derefter i rindende vand mindst en time, gerne tre timer hvis det er alvorligt.
-
Vis eleverne, at jern stadig er varmt selvom det mister sin gulorange smedefarve. Køl af i vand, når der er pause.
-
Husk altid sikkerhedsbriller – de kan købes billigt omkring nytår. Gør det til en vane at sætte brillerne i panden, når I ikke smeder, så bliver de ikke ridsede.
-
Handsker (ikke kunststof) er en god idé.
-
Hav aldrig kunststof tøj på. Kun læder, hør, bomuld og uld er ok. Dette er faktisk det som er sværest at organisere, da børn og unge ikke har meget tøj som ikke er plastik. Måske kan de låne en gammel skjorte eller forklæde.
-
Hvis der ryger en glød i skoen, er det rart at kunne tage den af hurtigt!
Til historiefaget
-
Besøg den lokale gamle smed. Han findes endnu i alle byer. Nogle steder mødes tidligere smede og hygger sig i den gamle smedje. De har altid en god fortælling.
-
Rigtig mange af smedens produkter har ikke ændret sig gennem tiden. Økse, kniv, plovjern, mejsler osv, har været fremstillet gennem mange generationer. Alligevel har samfundet sideløbende ændret sig væsentligt. Det kan vises ved at kigge på tidstypiske genstande fra de forskellige historiske perioder. F.eks. udviklingen af jernalderens pilespidser, vikingetidens hængsler og beslag og middelalderens markredskaber.
Ideer til tværfaglige forløb
-
Geografi: I mange lande smedes der stadigt helt traditionelt – se disse youtubevideoer:
www.youtube.com/watch?v=nQMkWHrt-i0
www.youtube.com/watch?v=XlzD_UYr1QU -
Fysik: Hvor høj er temperaturen? Lær jernets farver at kende og sammenlign med andre metallers smeltepunkt. Prøv at brænde et stykke jern af. Hvad sker der?
-
Dansk og historie: Lad eleverne øve sig i at fortælle saftige smedefortællinger fra dengang, hvor kun smeden måtte bande og hvor smeden måske var i pagt med djævlen.
Baggrund
Hvem, hvad, hvor
Grej
Du skal bruge:
- lille skovl
- to rør, som ikke er galvaniseret eller malet
- blæser, evt. to poser, et par pinde og lidt gaffa
- optænding til et lille bål
- trækul – ikke briketter
- stor glat sten
- hammer, gerne en billig hammer
- jernstang, tykkelse 4-10 mm og længde 40-50 cm
- sikkerhedsbriller
- spand med vand
- læs afsnittet ”Sikkerhed”
Undervisningsmål
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssigt arbejde
- fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer
- formgive med personligt præg
- kende relevante fagudtryk
- kende og efterleve sikkerheds- og sundhedskrav for værktøj og maskiner, stoffer og materialer i undervisningen
- udvikle gode arbejdsvaner
- medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed i arbejdsprocessen.
- give eksempler på naturgivne og kulturelle forhold, der har indflydelse på menneskets formgivning, fremstilling og anvendelse af håndværksmæssige produkter og udtryk
- fremstille forskellige genstande med inspiration fra andre kulturer og historiske perioder
- vælge materialer ud fra overvejelser om ressourceudnyttelse og bæredygtighed
- gøre rede for og drøfte sammenhænge mellem produktion, forbrug og ressourcer i forskellige historiske perioder
- analysere eksempler på brug af historie fra alle perioder
- indkredse historiske emner og temaer og indgå i dialog herom
- formulere relevante spørgsmål til emner og temaer og begrunde mulige løsningsforslag
- søge oplysninger i forskellige fremstillinger og ved hjælp af historiske begreber og metoder og at bearbejde disse oplysninger
- udforme historiske fortællinger, der tolker dele af historiens udviklingsforløb
- gøre rede for almindelige betegnelser for tidsepoker og placere dem kronologisk
Kolofon
Forfatter og foto: Lars Hansen, underviser i matematik og håndværk på Den frie Lærerskole - læreruddannelse til friskoler, efterskoler og højskoler. Mail larsdfl@gmail.com. Mobil 61714505.
Redaktør: Malene Bendix
Forløbet er støttet med tilskud fra tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.