Specialpædagogik og friluftsliv

Tidsskriftet Specialpædagogik - Temanummer om friluftsliv som pædagogisk redskab.
Forside af tidsskriftet.

Flot samling af artikler om friluftsliv og specialpædagogik

Tidsskriftet Specialpædagogik udgav i december 2008 et temanummer om friluftsliv. Temanummeret samler i en række velskrevne artikler den nyeste viden om friluftsliv og specialpædagogik.

Artiklerne spænder bredt. Artiklen "Friluftsliv og specialpædagogik" af redaktøren Tine Soulié samler den nyeste viden om friluftsliv i specialpædagogik op et overblik over området. Theresa S. S. Schilhab er i sin artikel "Kropslig viden i udeskolen" mere tydelig end tidligere om nødvendigheden af læring med hele kroppen i spil. En række meget spændende artikler formidler konkrete eksempler på skolers arbejde med friluftsliv og specialpædagogik.

Indhold

Tidsskriftet Specialpædagogiks temanummer om friluftsliv indeholder en meget flot samling af artikler, som kun kan anbefales. Her er overskrifterne:
  • Kommentar, af Tine Soulié og Hans Nørgaard
  • Handicapidrættens Videnscenter
  • Friluftsliv og specialpædagogik, af Tine Soulié
  • Kropslig viden i udeskolen, af Theresa S. S. Schilhab
  • Udeklasse udvikler selvværd, af Claus Diekhöner
  • "Skolen i naturen" set med ergoterapeutiske øjne, af Ulla Bundgaard Westendorp og Linda Nielsen
  • Friluftsliv og det handlingsduelige menneske, af Helle Arends og Kurt Lund Cuth
  • Hvorfor Friluftsliv?, af Anne Helbæk Nerenst
  • Idrætscross på Idrætsefterskolen Ulbølle, af Anders Greve, Edwin Koolen, Michael Landgrebe
  • Udvikling gennem udfordring og udeliv, af Peter Mathiasen og René Blankensteiner Jensen
  • At bruge naturen som pædagogisk rum, af Svend Erik Mikkelsen
  • Sommerskole på Refsnæs, af Elsebeth Mortensen
  • Uderummet som læringsrum, af Helle Thorup Schmidt

Tidsskriftet Specialpædagogik. Tema: Friluftsliv.
Årgang 28, nr. 6, december 2008.
Pris: 125 kr
Antal sider: 95

Bestilling

Temanummeret kan bestilles hos:

Lis Cronberg
Valby Gade 12