Tag dine elever med på jagt. Her er det centrale forløb i en række af faglige jagtforløb. Find forløb, aktiviteter og kopiark her.

Kort om jagtsignaler
Formål
Forberedelse
Et jagthorn er en mæssingblæser, der består af et konisk rør, som er udvidet til et klangstykke i den brede ende og snoet i en form for spiral. Jagthornet har ingen ventiler - og man varierer tonehøjden med læberne. Der er det specielle ved et jagthorn, at det kun kan spille naturtoner. Naturtoner er grundtone, kvint og terts – men andre ord tonerne i en dur-treklang.

Forberedelse af eleverne
Lær eleverne at synge tekster og melodier til jagtsignalerne ovenfor. Du kan finde dem på i kopiark i højre spalte.
Sådan gør du
-
Jægere
-
Hunde
-
Ræve
-
Harer
-
Rådyr
-
Jægerne danner en kreds – hvis de kun er tre, en trekant. Jægernes våben er én lille skumgummibold – den deles de om.
-
Dyrene er i midten af jægernes kreds. Dyrene er rådyr, harer og ræve. Rådyrene har taget et lille brunt kort, ræven et rødt og haren et gråt kort. Kortet er så lille, at man kan skjule det i hånden. Jægerne ved ikke hvilke dyr de andre elever er.
- Udenfor kredsen er hundene. Hver hund har en kazoo.
-
Brun = rådyr
-
Rød = ræv
-
Grå = hare
Legen fortsætter til alle dyr i midten er skudt.
-
Ritornel (Jagt begynd)
-
Løs hundene
-
Ritornel
-
Rådyrets død
-
Ritornel
-
Rævens død
-
Ritornel
-
Harens død
-
Ritornel
-
den må kun bruge naturtonerne i f-dur ( f a c )
-
taktarten skal være 6/8
-
den skal vare seks takter
I Skoven
- Legen starter med at "Jagt begynd"-signalet afsynges eller spilles på en kazoo (eller en redekam) én eller to gange på mødestedet.
- Herefter slippes hundene løs med signalet "Løs hundene".
- Mens disse melodier synges / spilles gemmer de andre dyr sig på området.
Baggrund
Husk at man skal spørge om lov til at færdes udenfor vej og sti i private skove. I offentlige skove må man gerne gå mellem træerne. Læs mere om adgang til skoven.
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Tekst og melodi til jagtsignaler på kopiark
- Kazooer til jagthunde, 5 - 10 styk
-
Xylofon
-
Evt. andre melodiinstrumenter
- Brunt, rødt og gråt karton til små farvede kort
-
Skumgummibolde
Undervisningsmål
Musikudøvelse: | Hvordan hænger forløbet sammen med trinmål efter 6. |
- deltage lyttende og medskabende i fælles musikalsk udfoldelse, | Der er både fokus på lyttende og skabende aspekter i forløbet. |
- synge et repertoire af nye og ældre danske sange og salmer samt sange på andre sprog, først og fremmest engelsk, norsk og svensk, | Det er ikke deciderede sange, men historiske melodiske fraser, der synges i forløbet. |
- anvende et bredt udvalg af musikinstrumenter fra forskellige instrumentgrupper i samspilsarrangementer, | Forløbet lægger op til spil og komposition på melodiinstrumenter. |
- bruge notation som støtte for musikudøvelsen. | Det er både muligt og oplagt at bruge nodebillederne og at lade eleverne skrive deres kompositioner på noder. |
Musikalsk skaben: | Hvordan hænger forløbet sammen med trinmål efter 6. |
- anvende krop, stemme, musikinstrumenter og andre klangkilder, herunder computer, i skabende musikalsk arbejde, | Forløbet lægger op til komposition på melodiinstrumenter og akkompagnement med rytmer. |
- udføre fri rytmisk eller melodisk improvisation over en fastlagt akkordfølge, | Den melodiske komposition er i en fastlagt ramme. |
- drøfte musikalske arrangementer med andre og give idéer til deres udførelse. | Det er oplagt, at eleverne drøfter deres kompositioner med hinanden. |
Musikforståelse: | Hvordan hænger forløbet sammen med trinmål efter 6. |
- Lytte opmærksomt og med forståelse til musik i forskellige genrer og stilarter, | Jagtsignalerne må siges at være en helt speciel genre, hvor tonematerialet kun består af naturtoner. |
- anvende notation som hjælp til at få overblik over sammenhæng og formforløb i et musikstykke med flere stemmer, | Eleverne arbejder med rondoformen. |
- identificere vigtige træk ved musik fra udvalgte perioder i den vesterlandske musikkultur og vise kendskab til nogle centrale musikhistoriske skikkelser med tilknytning til disse perioder, | Det vigtige træk er naturtonerne - grundtone, kvint og terts. |
- samtale om musikkens funktion og virkning som samlende, stemningsskabende, opildnende og manipulerende, | Nærliggende at tale om den stemning jagthornet fremkalder ude i skoven. |
- samtale om, hvordan musik optræder både som kunstnerisk udtryk og som vare. | Musikken her er hverken vare eller kunstnerisk udtryk - men en praktisk foranstaltning - eller ER den mere? |
Kopiark
Kolofon
Forfatter:
Inger Ubbesen er musiklærer i Århus, Cand. Pæd. Musik, Lektor på Århus Lærerseminarium, konsulent og kursusholder indenfor det praktisk-musiske område
Redaktør:
Malene Bendix
Foto:
Søren Fodgaard.