Tingfinderkunst

Find ting i naturen. Lav tingfinderkunst - og hæng det op i naturen, så I gør opmærksom på affald i naturen.
3 piger udstiller tingfinderkunst i en skov

Kort om tingfinderkunst

Billedkunst er også ude i naturen. Land Art er en hel disciplin for sig. Det er i udeskolen muligt at indhente materiale ind udefra - træ, kogler, affald der er smidt - tage det med hjem til bearbejdning i billedkunstlokalet, og så anbringe det på ny, der hvor man oprindelig hentede det. Nu er det bare blevet til tingfinderkunst på naturudstilling - en udstilling som kan gøre opmærksom på f.eks. affald i naturen.

Lav en oplevelsessti, og inviter andre til at opleve jeres samling af tingfinderkunst.

Affaldsrasle
Rasle af slikpapir og blade på ståltråd. Rasler i vinden.
Foto: Stefanie Harbo.

Tal med eleverne om affald i naturen.
  • Er de stødt på det?
  • Hvad tænker de om det?
  • Hvad gør de selv, hvis de har noget, som de skal af med i naturen?
  • Kunne de finde på at smide affald i naturen?
  • Kunne de finde på at samle andres affald op og tage det med til en skraldespand?

Forbered klassen på, at I skal samle affald i naturen – og lave tingfinderkunst af det. I kan f.eks. tale om, at I kan bruge jeres kunst til at gøre opmærksom på, at det er dumt at smide affald i naturen.

Hvis I vil lave en udstilling af tingfinderkunst ude i naturen, hvor I har fundet skraldet, skal du huske at spørge den der ejer naturområdet, om I må hænge det op.

3.D på Vestervangskolen
3.D på Vestervangskolen i Esbjerg samlede affald og lavede tingfinderkunst og udstilling i skoven. Foto: Stefanie Harbo.

Uro i skoven
Uro af dåser.
Foto: udeskolelærer Stefanie Harbo.

I naturen
I går ud i naturen. Her skal I finde materialer til  jeres oplevelsessti. Giv eleverne en pose hver, og lad dem gå sammen to og to eller i større grupper. Først og fremmest skal de samle affald, men de skal også samle naturting som grene, træstumper, sten, kogler, knogler og tørre eller friske blade.

På skolen
Hjemme på skolen bearbejder I det fundne, med maling og snor. Mal kun affaldet i forskellige kraftige farver.

Insekter af skrald og piberensere
Insekter af skrald og piberensere.
Foto: Stefanie Harbo.

Her er forslag til tre forskellige slags tingfinderkunst på jeres sti:

1. Uroer af træ og affald på snor
Det affald I har fundet skal males i klare og tydelige farver. Når det er tørt, kan I binde det op på lange snore, hvor I på skift har noget træ fra naturen og affald. Størrelsen på affald og træ afgør, hvor mange stykker affald og træ, der skal være på hver snor. Hæng evt. 3 snore med affald og træ i det sammen træ, gerne i forskellig længde.

Uro af træ og affald
Træ og affald som uro i skoven.

2. Insekter af affald og piberensere, kogler og piberensere
Kig sammen på affald og kogler. Hvordan kan det sættes sammen, så det danner et insekt som lever i skoven? Find gerne inspiration i opslagsbøger med insekter - eller bentællernøglen (se kopiark i højre margin). Når eleverne ved hvilket insekt de vil lave, skal de først male affaldet i skrigende farver. Så kan de lave hovedet af kogler, og ben af piberensere. De kan også lave myrer og fluer af kogler og piberensere. Hoved og ben kan limes sammen med limpistol.

Når I udstiller, kan I lade alle klassens dyr være samlet under det samme træ eller busk.

Insekter af affald og piberensere
Insekter af affald og piberensere.

3. Rasler på ståltråd ud af tørrede blade og affald
Saml en masse blade - især om efteråret er det smukt. Lad bladene tørre på nogle aviser i klassen. Tag det affald, som har en flad og rund form - er det dåser kan de måske trykkes flade med en hammer. Når bladene er tørre og affaldet er malet i klare farver, skal det hænges på ståltråd. Bland blade og affald afstemt i et forhold, så de kan hænge jævnt og samlet, så de danner en cirkel, lige til at hænge op i skoven. I kan også lave rene bladrasler, og rene affaldsrasler.

Rasle af affald og naturting
Rasle af affald og naturting.
Foto: Stefanie Harbo

Oplevelsessti med tingfinderkunst
Når I vender tilbage til skoven, hænger I jeres tingfinderkunst op på en oplevelsessti, så andre kan få glæde af jeres tingfinderkunst.

Skriv også lidt om jeres arbejde: Hvorfor har I lavet det? Hvad er formålet med det? Laminér dette og hæng det ude ved jeres sti. Vedlæg papir og blyant i en lukket plastiklomme, så gæster kan give respons.

Fernisering i skoven
Fernisering af oplevelsessti med tingfinderkunst.
Foto: Stefanie Harbo.

Efter en tid skal udstillingen pilles ned. Måske har nogen givet jer en kommentar.

100 gæster på udstilling
100 gæster på udstilling i skoven.
Foto: Stefanie Harbo.

Opmærksomhed på affald i naturen
For de fleste mennesker er det irriterende at se på affald i naturen. Når eleverne samler affaldet ind og bruger det aktivt i arbejde med kunst, bliver dette meget nærværende. Når klassen udstiller affaldet på en ny måde, får eleverne andre til at tænke over affald i naturen – og måske deres egen adfærd i naturen.

Tingfinder
Begrebet tingfinder stammer fra Pippi Langstrømpe af Astrid Lindgren. Pippi, Tommy og Annika leger tingfindere og får meget ud af en garntrisse og en gammel dåse + et par ting som Pippi har gemt til Tommy og Annika. Under forløbet kan I evt. høre den historie.

Gode link
Se mere på www.daaserydderen.dk

Børnehæfte
Dette undervisningsforløb kan også bruges i forbindelse med hæftet Skovens skrald, som du kan finde nedenfor forløbet her. På hjemmesiden kan du finde 12 aktiviteter om affald, genbrug og nedbrydning i naturen – én for hver måned i året + 4 undervisningsforløb og 4 leksikonartikler. Du kan finde link til det hele nedenfor:
Klippet fra trinmål for billedkunst, 5.klasse:
  • deltage i kulturelle begivenheder og udstillinger på skolen og i nærmiljøet
  • kommunikere i forskellige billedformer, herunder maleri, installation
  • eksperimentere med teknikker, materialer og værktøjer