Træblomster

Kig på træernes blomster. Pluk hyldeblomster og lav saft.
Hyldeblomster helt tæt på. Foto: Janne Bavnhøj.

Lidt om aktiviteten

Træer har blomster – ligesom alle andre planter. De sidder højt oppe i trækronen – og er ikke altid lige lette at få øje på. Tit er de små og gule eller grønne, men der er faktisk også nogen af dem, der er røde - som grantræets hunblomster f.eks.

Hyldeblomster
Måske kender du hyldetræets blomster. De er hvide og dufter rigtig dejligt – og så kan man lave saft af dem.

hyldeblomst_juni2_0.JPG
Hyldeblomster i blomsterstand. Foto: Malene Bendix.

Find et sted med hyldebuske, og pluk alle de blomster du kan nå.

Undersøg en blomst
Kig på en enkelt af de små hvide blomster med din lup. Kan du se fem små hvide kronblade? Fem støvdragere med hvide skafter og gule hoveder? Og et lille kort grønligt støvfang i midten?

Tegning: Eva Wulff

Han og hun
En hyldeblomst er både han og hunblomst på én gang. Støvet er hanligt. Det sidder på støvdrageren (støvdrager betyder støvbærer). Støvet er et fint pulver der bliver båret fra blomst til blomst af bier og fluer der henter nektar i blomsterne. I midten af hver blomst sidder den hunlige del – støvfanget. Når et insekt med støv på maven lander på blomsten, sætter den støv af på støvfanget. Så bliver den hunlige del af blomsten befrugtet – og bliver til en frugt – et hyldebær.

hvidtjoern_blomst4_160508_0.JPG
Hvidtjørns blomster. Hvor er støvdragere - og hvor er støvfang.
Foto: Malene Bendix.

Andre træblomster
Du kan også kigge på andre træblomster – og blomster i det hele taget – med din lup. Nogle træer bliver bestøvet af insekter ligesom hyld. Det gælder f.eks. ahorn, kastanje, pil, lind, røn m.fl. Hos andre træer er det vinden der bærer støvet fra hanblomsterne til hunblomsterne. Det gælder f.eks. bøg, eg, ask, rødel, birk, elm, gran, fyr, lærk - og mange andre. Hvis du kigger nærmere på dem, kan du se at de blomster der bliver bestøvet af vinden ofte er små og ikke særligt synlige. De blomster der bliver bestøvet af instekter er tit mere synlige - og har dejlig sød nektar som lokker insekterne til.

Hyldeblomstsaft
Nå, nu er det tid at lave hyldesaft. Tag dine hyldeblomster med hjem. Læg blomster, sukker, citronsyre og citroner i en stor krukke. Hæld det kogende vand over dem og rør det hele sammen. Tilsæt Atamon.

Stil krukken koldt i 3 – 4 dage – og rør lidt i den ind imellem. Læg et viskestykke op i et dørslag, og si saften ned i en gryde. Hæld din hyldesaft på skoldede flasker der er skyllet i lidt Atamon - og sæt prop i.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.