Undersøg fotosyntese

Lav forsøg med blade og fotosyntese.

Model af fotosyntese.

Kort om fotosyntese 

Har du nogensinde tænkt over, at træer og planter ikke spiser noget. De står bare der og vokser - men de får ikke noget mad. Hvordan går det til?
 
Fotosyntese
Træer og alle andre grønne planter kan selv danne det plantestof, de er bygget af. De bruger solens energi og helt simple byggesten, som findes næsten overalt: Vand fra jorden - og CO2 fra luften. 
 
Fotosyntesen ser sådan ud:
 
Fotosyntese
 
Når det er lyst, kan de grønne blade fange CO2 fra luften. CO2 er en gas - og den siver ind i bladet gennem nogle bittesmå huller på undersiden af bladene. Dem kalder man spalteåbningerne.
 
Inde i bladet bliver CO2 bundet sammen med vand og lavet om til sukker. Det sukker laver træet om til stivelse - som kan laves om til træ, grene, frugter, blade og rødder. På den måde bliver CO2 bundet inde i træet som kulstof.
 
Der er kun ét affaldsstof. Det er ilt. Ilt er den gas som dyr, mennesker og også planter bruger, når de ånder.  
 
I forsøget her kan du undersøge hvordan grønne blade laver ilt ved fotosyntese.
 
Lidt mere om fotosyntese
Fotosyntese er et langt ord - men når man får det forklaret, er det ikke så svært. Foto betyder lys. Syntese betyder at bygge. Lybygning.
 

Sådan gør du

Forsøg 1
Du kan let lave forsøget i skoven.
 

Undersøg fotosyntese

  • Fyld vand i dit syltetøjsglas - og læg et blad ned i vandet. Det skal helt ned under vandet. 
  • Stil glasset udenfor et sted hvor der er sol eller bare meget lys.
  • Lad glasset stå 1 time.
  • Kig på bladet i vandet med dit forstørrelsesglas.
Hvad ser du
Hvis du kigger godt efter, kan du se en masse små bobler på bladets overflade og langs kanten af glasset. Boblerne er dannet af ilt. Hvorfor? Det er den ilt som bladet danner ved fotosyntesen.
 
Tegn bladet og iltboblerne.
 

Flere forsøg

Du kan stille flere forsøg op.
 
1) Lys og mørke
Hvad betyder lys for fotosyntesen?
  • Fyld vand i 3 syltetøjsglas.
  • Læg et blad i hvert glas.
  • Stil det ene glas i solen.
  • Stil det andet glas i skygge.
  • Pak det tredje glas ind i en mørk pose eller en trøje.
Vent 1 time.
 
Stil glassene op på rad og række i skyggen - og undersøg dem for iltbobler med dit forstørrelsesglas. Hvor er der flest? Tæl boblerne og tegn og skriv hvad du finder ud af i et skema, som kan se sådan ud:
 
Tid Blad i lys Blad i skygge Blad i mørke
0 time
 
 
     
1 time
 
 
     
 
 
2) Blade fra forskellige planter
Er der forskel på, hvor meget fotosyntese forskellige blade laver?
  • Fyld vand i 3 - 5 glas
  • Find blade fra forskellige træer og urter.
  • Tag evt. lysblade og skyggeblade fra samme træ.
  • Læg et blad i hvert glas.
  • Stil alle glas lyst - gerne i solen.
Vent 1 time.
 
Undersøg ilt-boblerne i de forskellige glas. Hvor er der flest? Hvorfor? Tegn og skriv hvad du finder ud af i et skema, som kan se sådan ud:
 
Tid Blad 1 Blad 2 Blad 3
0 time
 
 
 
 
   
1 time
 
 
     

 

Hvem, hvad, hvor

Fag:Natur/Teknik
Sted:Skov, Åbent land, By og kultur
Årstid:Forår, Sommer, Efterår

Grej

  • Blade
  • Syltetøjsglas
  • Vand
  • Forstørrelsesglas
  • Papir og blyant

Tid

1 - 2 timer.

Undervisningsmål

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, ka...

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.

Kolofon

Forfatter: Malene Bendix.
Tegning: Eva Wulff.

Materialet er støttet med tilskud fra Tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.